سنت رشد

Posted on at


سنت رشد: وجه تمایز مؤسسات ژاپنی گرایشی است که غالبآ به زیان ثبات و حتی سودآموزی در کوتاه مدت نسبت به رشد دارند.


این امر را رشد سریع و مستمری که اقتصاد ژاپن از یک قرن پیش تا کنون داشته است، تآیید می کند. میزان رشد اقتصادی در ژاپن، از سال 1860 به بعد، 2تا4 برابر کشورهای اروپایی بوده است. چنین گرایشی هنچنان پابرجاست.



چه چیز ژاپنیها را به چنین حرکت سریعی واداشته است؟ اولا ژاپن دچار تأخیر بوده است، و زمانی که لزوم رسیدن به دیگران مطرح می شود، سریعتر رفتن خیلی ساده است. اما مهمترین عامل، بحران ملی است که روآوری اجباری به سوی غرب به آن دامن می زند.


زمانی که در سال 1853، چهار کشتی نظامی امریکایی وارد خلیج توکیو شدند و خواستند که بندر و کشور به روی آنها باز شود، ژاپنیها احساس کردند که پایه های سه قرن انزوا بناگهان متزلزل شده است. بنا بر این، با اندوه متوجۀ پیشرفت تکنولوژیک و تفوق نظامی مغلوب کنندۀ غرب شدند.



در نتیجه، ژاپنیها خود را بیش از پیش مورد تهدید قدرتهای استعماری، که چین یکی از قربانیانشان بود، می بینند. تمامیت ارضی ژاپن در خطر بود.


ازآن پس، غرب همچون هدفی درنظر گرفته می شود که باید به آن رسید و ازآن پیشی گرفت. رشد سریع تنها پاسخ ممکن به تحریکات غرب است.


در فردای جنگ جهانی دوم و پس از شکست، ژاپن بدشواری قامت راست می کند: در سال 1946، تولید ژاپن به 36% تنزل می کند و تولید ناخالص ملی نسبت به سطح متوسط 1934_ 1936 به 50% می رسد.



همه چیز را باید ازنو شروع کرد. امروز، صنعت ژاپن در برخی از بخشها به سطج غرب رسیده و حتی ازآن نیز سبقت گرفته است. در مقابل، در زمینه کیفیت زندگی هنوز فاصلۀ مهمی با غرب دارد. برای پرکردن این گودال، ژاپنیها به تحقق بخشیدن به رشد نسبتآ زیاد، چه در سطح ملی و چه در سطح مؤسسات ادامه خواهند داد.


TAGS:


About the author

160