مواد مخدر

Posted on at


مواد مخدر عبارت از موادنشه آوری مانند: هیرویین، مارفین، کوکایین، چرس وتریاک است. که از جمله مضرترین مواد درسطح جهان بوده و باعث ضررهای مالی وجانی(مریض وفقر)زیادی برای انسانها می گردد. توان کار وزحمت کشیدن را از انسانها گرفته وآنها را باردوش جامعه می نماید.



اشخاص معتاد باعث ننگ وعار جامعه بوده ومشکل اجتماعی را برای تمام افراد ایجاد می نمایند. استعمال مواد مخدرعامل مشکلات زیاد اجتماعی واقتصادی بوده وسبب ده ها نوع بیماری جسمی وروحی مثل: ایدز، زردی، تضعیف سیستم دفاعی بدن، افسرده گی، تشنج، ضعف حافظه، معده دردی، تخریب سیستم تنفسی، وانواع سرطان ها می گردد.



 


اعتیاد به مواد مخدر دارای عوامل مختلف فردی،اجتماعی، سیاسی،اقتصادی،فرهنگی، وغیره می باشد. که به برخی از آنها را به طور مختصراشاره می نماییم . 


عوامل فردی: عبارت از تمام علت هایی است که از خود شخص منشأ گرفته وباعث اعتیاد آن به مواد مخدر می گردد. از جمله دوره نوجوانی، عدم اعتماد به نفس، نگرش مثبت به مواد مخدر، بی سرپرستی، افسرده گی وغیره که مهم ترین عوامل برای رو آوردن به مواد مخدر است


عوامل اجتماعی: مشکلات اند که در خانواده واجتماع بوجود آمده مانند: توجه نکردن وغفلت والدین از فرزندانشان، انتخاب دوستان ناشایسته ومعتاد، بیکاری ونبود مصروفیت سالم، فقر ویا غنای اقتصادی، عدم آگاهی از اضرار مواد مخدر، وغیره از جمله عوامل اجتماعی می باشد.



در دین مبین اسلام نیز هر آنچه که پاک ومفید باشد مشروع یعنی حلال، وهرآن چه که مضر وزیان آور    باشد ممنوع یعنی حرام گردیده است. بنابراین وظیفه تمام بزرگان اینست که از جوانان خویش مراقبت نموده و درتمام امور برای آنها رهنمای خوبی باشند واز شریعت اسلامی نیز آنها را آگاه نمایند تا خدای نکرده به این کثافات گرفتار نشوند. وما هم از دولت عزیز خود خواهشمندیم تا این مبتذلات را درکشور ما از بین ببرد وهمه دهاقین هم بجای این مخربات از سبزیجات صحی ومفید در زمین هایشان استفاده نمایند تا شاهد کشور پیشرفته وجوانان با افتخار باشیم.



 



About the author

razia11

راضیه محمدی شاگرد صنف دهم مکتب تجربوی شهر زیبای هرات

Subscribe 0
160