استخدام

Posted on at


استخدام: حقوق بگیران، به استثنای کادرها، به «شوکوئین» (کارمندان) و «کوئین» (کارگران) تقسیم می شودند.کارکنان در دسته بندی مجزایی قرار می گیرند، که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد.


استخدام به دو صورت انجام می شود: از یک سو، مستقیما توسط مؤسسات آموزشی در پایان تحصیل، و از سوی دیگر، با مراجعه به بازار کار از طریق آگهیهای کوچک، استفاده از روابط شخصی، مراجعه به آژانسهای دولتی استخدام، وغیره.



 


سال مالی و سال تحصیلی در 31 مارس خاتمه می پذیرد و جوانان فارغ التحصیل که تازه استخدام شده اند از اول آوریل کار در مؤسسۀ اقتصادی را شروع می کنند.


استخدام از میان سه گروه انجام می گیرد: فارغ التحصیل دانشگاه، سیکل اول و سیکل دوم دبیرستان. در مورد فارغ التحصیلان دانشگاه، استخدام از ماه سپتامبر قبل، از طریق آگهی  استخدام در دانشگاه آغاز می شود.


در اکثر موارد، شغل کاملا مشخصی و خاصی مطرح نیست. دانشجویان از مؤسسه گرفته مس شود. اکثر دانشجویان، پس از گذاراندن آزمون و مصاحبه ای رسمی، نخستین کار خود را طی ماه اکتبر آغاز می کنند.



      در مورد دانش آموزان دبیرستان، مؤسسۀ اقتصادی آگهی استخدام را برای مدارس می فرستد و تقریبا خود به خود نامزدهای پیشنهادی آنان را استخدام می کند.


تقاضای استخدام برای این گروه از جوانان به اندازه ای زیاد بوده که مرسسات اقتصادی نتوانسته اند انتخابی بکنند. تعداد جوانانی که مستقیما از مدارس استخدام می شوند رقم مهمی است و در مورد مؤسسات اقتصادی بزرگ به چند صدتن بالغ می شوند


. البته این مسئله نباید موجب نادیده گرفتن این واقعیت شود که استخدام از این طریق تنها یک چهارم (25.5% در


سال 1978، طبق آمار وزارت کار) کلا کارکنان استخدام شده را تشکیل می دهد.



مؤسسات اقتصادی به طور دائم استخدام می کنند و این امر بخصوص زمانی پیش می آید که یک مؤسسۀ اقتصادی نیاز به کارشناسان با تجربه دارد. بنابراین، تحرک شغلی در درون مؤسسه آنچنان که تصور می شود اندک نیست؛ برعکی، نسبتا زیاد است.



About the author

160