آموزش حرفه ای

Posted on at


آموزش حرفه ای: یکی از ویژگیهای ژاپن در زمینۀ آموزش حرفه ای، در نکات ذیل خلاصه می شود:


تلاش در جهت پرورش انسان کامل و متعادل، قادر به قبول مسئولیتهای کاری و بخصوص کسب و پرورش صفات شخصی، بویژه توانایی انجام کار گروهی و تفاهم با دیگران، خواست شرکت در منافع گروه و مؤسسه، میل به تکامل و پیشرفت شخصی، احساس مسئولیت، و سرانجام کشش و حتی جذابیتی که علاقۀ همقطاران، همکاران، و مقامات بالاتر را به خود جلب کند.


    بدون شک، آموزش حرفه ای درونی «درحین کار» که در ژاپن «ا.ج.ت» نامیده می شود، متداولترین و با مفهومترین شکل آموزش حرفه ای در مؤسسات اقتصادی ژاپن است.


مسئله عبارت است از انتقال مستقیم دانش و تجریبات حرفته ای بین افراد  در محل کار، پیرامون مسائل یارویدادهای مختلف.



 


این آموزش حرفه ای توسط کادرها و همکاران با تجربه داده می شود. در پاره ای از مؤسسات اقتصادی ژاپن، «ا.ج.ت» به صورت مدون درآمده است.


آموزش «ا.ج.ت» نسبت به بسیاری از نظامهای دیگر کم هزینه تر است. به همین دلیل هزینۀ آموزش حرفه ای در شرکتهای ژاپنی، شاخص گویایی دراین مورد نیست.


     روش آموزشی دیگری نیز که غالبا به کار گرفته می شود عبارت است از گردش مشاغل، چه در مورد کارمندان دفتری، چه در مورد کادرها، و چه در مورد کارگران.



این روش به افراد اجازه می دهد که همه فن حریف شوند و در برخورد با مسائل مربوط به فعالیت بخشهای مختلف، دانش وسیعی کسب کنند.


بخش مدون آموزش حرفه ای درونی عبارت است از یک دورۀ آموزشی توجیهی برای افرادی که تازه وارد مؤسسه شده اند، یک دورۀ بازآموزی برای کارکنانی که چند سالی سابقه کار دارند، و یک دوره برای سرکاگرها  وکادرها.



 


هنچنین، دوره های ویژه ای برای هریک از مشاغل ترتیب داده می شود. روشهای کار متنوع است: تهیه گزارش، آموزش از راه دور، بحثهای گروهی، گروههای تحقیقاتی، سمینارهای داخلی و خارجی، مأموریت آموزشی به خارج، وغیره.



About the author

160