سالهای شمسی قمری

Posted on at


 


یکی از جلوه های اعجاز علمی قرآن اینست که سال شمسی که سال تحول هم نام دارد ,برابرمدت زمانی است که خورشید دوبار پی در پی از یک نقطه اعتدال عبور کند .طول این سال برابربا 1422/365روز است .


 



این عدد ایام سال شمسی به طور دقیق است .باگذشت ایام سال شمسی ,بهار وتابستان وپاییز وزمستان پیش می آید .


اماسال قمری که 36780/354روز است ,برابر مدت زمانی است که لین دو کسوف متوالی وجود دارد که اگر این عدد رابر حرکات دایره ای ماه تقسیم کنیم ,سال قمری بدست می آید .



تفاوت میان سال شمسی وقمری ,875137/10  روز است .به همین جهت در هر 33سال تفاوتی برابر 358روز (قریب یک سال) به وجود خواهد آمد وبا گذشت هر 100 سال شمسی ,بر تعدادسالهای قمری 3سال افزوده میشود .در واقع 300سال شمسی برابر است با 309سال قمری .


این محاسبات دقیق را فضاشناسان انجام داده اند .وتا شش رقم اعشاری پیش رفته اند که یک حقیقت ثابت در هستی ومورد تایید علم جدید است .



اما قرآن 1400سال پیش, ضمن پرداختن به داستان اصحاب کهف به آن اشاره کرده است :


((اصحاب کهف مدت 300سال در غارشان (درحال خواب) ماندند.))      (کهف/25)


این قسمت آیه بیانگر سال شمسی است . اما به دنبال آن می فرماید :  (( وبرآن 9(سال) افزودند.)


که منظور از این عبارت سال قمری است وحسابی دقیق از تعداد ایام سال های قمری را به دست میدهد .


در حالی که دانشمندان قرن اخیر نیز با استفاده از بزرگترین تلسکوپ ها ومحاسبات بسیار دقیق فلکی ودقت شش رقم اعشاری به همان عدد مذکور در آیات قرآن پی برده اند . یعنی هر300سال شمسی برابر است با 309سال قمری .


 


 


ابن کثیر در تفسیر خویش در باره آیه فوق می نویسد : (  این آیات به بیان وضعیت اصحاب کهف ومقدار زمان ماندن آن در غار از زمان خواب تا بیداری واطلاع مردم کی پردازد وخداوند با نزول آن به پیامبر خبر می دهد که مدت خواب آنان ,309سال قمری برابر 300سال شمسی بود . یعنی تفاوت میان هر 100سال قمری با شمسی ,3سال است .


خداوند چه نیکو فرموده است :  (( به راستی در این (سرگذشت پیشینیان ) یاد آوری واندرزی بزرگی است  برای آن که دلی (آگاه ) داشته باشد ,یابا حضور قلب گوش فرا دهد .))


 


 



About the author

nazakat25

نزاکت آزرم متولد شهرهرات 1372
محصل شرعیات
وظیفه معلم

Subscribe 0
160