کنترل «کلی» کیفیت

Posted on at


فعالیتهای «دایره کیفیت» هرچند که اساسی است، اما تنها یک عنصر از مجموعه روندی است که «کنترل کلی کیفیت» (ک.ک.ک) نامیده می شود، و به بیان روشنتر، «کنترل کیفیت» وسیله ای است برای انجام «کنترل کلی کیفیت». فلسفه «کنتر کلی کیفیت» به صورت زیر خلاصه می شود:


     الف__مفهوم وسیع کیفیت. ار لحاظ ک.ک.ک. کیفیت دارای مفهومی بسیار وسیعتر از مطابقت ساده با معیارها و ویژگیهای فنی کالاست، زیرا عوامل اخیر در چارچوب فعالیتهای ک.ک.ک. همواره بهبود می یابند.



از لحاظ ک.ک.ک. کیفیت به وضعیت کالایی اطلاق می شود که رضایت کامل مصرف کننده و استفاده کننده را فراهم سازد. در نتیجه، کیفیت از همان لحظه اندیشیدن در مورد ابداع فنی کالای جدید آغاز میشود و تنها منحصر به ساخت در کارگاه نیست.


     ب__ ابتکار بارز مدیریت: هرچند که ک.ک.ک. بیان تلاش تمام مؤسسه اقتصادی است، اما مسئولیت نخستین ابتکار به عهده شخص رئیس مؤسسه است، و اوست که باید مستمرا در زمینه های مختلف کاری ایجاد انگیزه کند.


بنابراین، ک.ک.ک. به مشغله ذهنی کلیه افراد مؤسسه از مدیریت گرفته تا عاملان کنترل تبدیل می شود.



برطبق نظر «اتحادیه علمی مهندسان ژاپنی»، 85% از مسائل مربوط به کیفیت، نه توسط کارگران در کارخانه، بلکه توسط سلسله مراتب و اشخاص متصدی امور در مشاغل دیگر به غیراز مشاغل صرفا تولیدی حل می شوند. فعالیتهای «دایره کیفیت» در کارخانه تنها منجر به حل 15% از مسائل می شود.




About the author

160