مصاحبه با مسکا سلطانی ترینر والیبال

Posted on at


مسکا سلطانی محصل و ترینر  رشته تربیت بدنی

مسکا دوران طفولیت اس را در کشور پاکستان به سر برد. او که هنوز چند ماهی بیش نبود که پدر عزیز خود را در زمان جنگ از دست داد میگوید از کودکی خاطره شیرینی به یا ندارم ، تا جائیکه یادم می آید همیش در حال فرار و گریز بودیم ، به خصوص زمان طالبان که بدترین دوره ای بود که پشت سر گذراندیم. خانواده ما به خاطذ نا امنی هاییکه در افغانستان به وجود آمد مجبور به ترک کشور به سوی کشور پاکستان شدیم البته در آنجا هم زیاد آرام نبودیم زیرا وضع مالی چندان خوبی نداشتیم به خاطریکه ما همه مال و اموال خود را رها کرده و در آنجا زندگی بسیار دشواری را میگذراندیم

.

اما با تمام مشکلات و مشقت هائیکه خانواده ما داشت من و تنها برادر کوچکم به درس خود ادامه دادیم

برادر بزرگم تنها نان آور خانه بود او برای ما سخت کار میکرد تا کمبود پدر را احساس نکینم.

خانم مسکا سلطانی که اکنون 24 سال دارد و علاقه شدیدی به ورزش دارد، او در کشور پاکستان در پهلوی درس و تحصیل خود همیشه ورزش میکرد و زمانیکه به افغانستان بازگشت نمودند به تیم والیبال کابل پیوست و در کنار آن مکتب خود را نیز ادامه داد تا اینکه بعد ا امتحان رشته بربیت بدنی را انتخاب نموده و و اکنون مصروف با ورزش و سپورت میباشد.

او تقریبا در حدود 10 سال میشود که ورزش میکند و هم چنان تینر در بعضی از اماکن ورزشی میباشد

وی میگوید از ورزشی میکند هیچ دوست ندارد جایزه ای بدست بیاورد ، چون ورزش علاقه اش میباشد و بیشتر برای داشتن بدن صحتمند به این رشته روی آورده است ، و میگوید ورزش ضامن حصت و سلامت بدن انسان میباشد.

از لسانهایی که آموخته است انگلیسی ، اردو ، پشتو و ترکی میباشد که حدود 3 سال در کشور پاکستان استاد انگلیسی در کورس (best teaching for best student ) بوده است و مدت 4 سال در کورس (new afghan education center) در ولایت کابل مشغول به تدریس شاگردان بود.

وی میگوید که زندگی درافغانستان بسیار مرفع و آرام تر شده است و جای خوشی و افتخار است که امروزه زنان و دختران افغان میتوانند هم در بیرون از منزل وظیفه داشته باشد و هم با کسب و علم و تحصیل سطح دانش و بینش خود را بالا ببرند.

مسکا در صدد آنست تا کار کند و و بتواند با توان خود یک مکان کاملا ورزشی را برای خانم های افغان آماده سازد و همه گی در پهلوی کار و زندگی خود بتوانند در یک محیط آرام و بی خطر برای سلامت وجود خود ورزش کنند

.

پیامی که مسکا برای دیگران دارد:

از جنگ و خونریزی هیچ دولتی آباد و آرام نمیشود بلکه خانه ها و زندگی ها بیشتر ویران میگردد ، بیایید تا با هم افغانستان را یک کشور عاری از جنگ بسازیم.

همه ما افغان هستیم و آباد ساختن این وطن کار همه ما است ، یکی با علم خود دیگری با دارای خود و نفر دیگر هم با عشق و هنر خود ..... میتوانیم زندگی افغانستان را شیرین بسازیم.

و در رابطه با سایت فیلم انکس و پروژه وامن انکس بمیخواهم بگویم که بهترین راه خدمت به خانم ها و جوانان افغان است.

 وامن انکس



About the author

womensannex-kabul

Women's Annex Kabul is a blogging and film platform that empowers the women and children of Central Asia with a "pay for content" model where bloggers and filmmakers get paid based on their Buzz (performance) Score. Monthly payouts on Women's Annex can range from as little as $5 per month…

Subscribe 0
160