ارزش و جایگاه انسان در کائنات

Posted on at


الله ج انسان را با قوه نطق  و بیان،نیروی عقل،علو و توازن و زیبایی جسم و صورت بر دیگر مخلوقات  روی زمین مانن جن  و حیوانات،برتری داده است .فرستادن پیامبران نیز یکی از مظاهر تکریم و گرامیداشت انسان میباشد.اگاهی انسان و تواناییش بر خط و نوشتن از جمله برتری و تکریم بنی ادم است. این ها همه تنها یک بخشی از نمونه ها بر برتری بنی ادم است باید دانست که تکریم الهی همه بنی نوع انسان را در بر میگیرئ و برای گروه یا مردم خاصی نمیباشد  .



خداوند متعال انسان را بر سایر مخلوقات  مزیت و برتری داده است .مظاهر این تکریم و برتری  در ابعاد مختلف به نظر میرسد  از جمله خداوند متعال  انسان در در شکل و صورت زیبا و متوازن افریده است. از مظاهر تکریم و فضیلت  در خلقت انسان  این است که سایر حیوانات نظافت و پاکی را نمیشناسند ،پوشیدن  لباس را نمیدانند،اسلوب و روش  خوب استراحت  را بلد نیستند  طریقه  خوب خوردن و خوب پوشیدن را بلد نیستند راه های جلب  منفعت  و دفع ضرر را تشخیص و عملی کرده نمیتوانند.



همه حیوانات  از امتیازات فکری،عقلی، معارف،صنایع  و ترقی و تمدن  محروم میباششند تنها انسان است که میتوتند از همه این امتیازات برخوردار باشد.طوریکه میدانیم انسان زمانی که غذا میخورد دهن خود را به غذا نزدیک نمیکند و بلکی غذا را با دستش به دهنش میکند و همچنان زمانی که اب مینوشد دهن خود را در اب فرو نمیبرد  بلکی توسط کاسه و یا ظرفی اب را بلند می کند و مینوشد.



از مظاهر دیگر تکریم انسان این است که خداوند متعال  نیرو های طبیعت را در زمین و انچه در زمین  است برای وی مسخر گردانیده ،و همچنان نیروهای هستی رادر ستاره گان و اسمانها  برای خدمت و راحت  انسان  افریدا است خداوند در ایات قرانکریم نعمات خود را بر انسان منت میگذارد که وی را در خشکه  بر حیوانات  مختلف چیره ساخته  و انها را برایش رام گردانیده  تا از انها  برای منفعت و خیر خود استفاده نماید همچنان به انسان قدرت  قدرت بخشیده تا از انواع وسایل ارتباط و انتقال در فضا و بحر مانند حیوانات،عراده ها،قطار ها،کشتی ها،و هواپیما ها برای سهولت  حرکت خود استفاده نماید .



از مظاهر دیگر تکریم انسان این است که وی را در ابحار و اقیانوس ها فدرت داده است . به انسان توانایی ساختن کشتی  را بخشید تا بوسیله ان و از طریق ان احتیاجات خود را مرفوع سازد.بحر در ذات خود یک جهان  دیگری است برای انسان  که به مرور زمان اسرار و ابعاد جدیدی در ان کشف میشود و استفاده  از عالم بحر  اشکال و انواع گوناگونی   را به خود میگیرد  که در گذشته  ها علم و اگهی  انسان از فهم ان عاجز بوده است .



از مظاهر دیگر تکریم خئاوند برای انسان این است که  به وی الهام نموده است  تا از انچه  خواسته باشد روزی بدست بیاورد .انسان نظر به این که با نعمتهای الله ج عادت نموده  بسیاری از نعمتهای الله متعال را فراموش میکند .و زمانی هم که متوجه میشود از ان محروم گردیده است.هرگاه انسان به چشم بصیرت  و قلب بیدار نظر کند نعمتهای خدا ج را در همه جا  و همه چیز مشاهده میکند :افتاب،هوا،صحت،توانایی،حواس،عقل،خوراک،و نوشیدنیهای فراوان همه از نعمتهای خداوند ج  است که ان را به انسان ارزانی فرموده است.




About the author

neloofar

NAME :Nilofar
L/N :Zaka
COUNTRY :Afghanistan
CITY :herat
BORN DATE :1997/12/27
BORN PLACE :HERAT
AGE:17
student at:tajrabawi
CLASS:11



Subscribe 0
160