ادامه زندگینامه مولانای بلخ

Posted on at


ادامه زندگینامه مولانای بلخ


 



حضرت مولانا پس از غیابت شمس تبریزی ، نخست صلاح الدین زرکوب و سپس حسام الدین چلبی را که جمله مریدان با وفایش بودند به خلافت و جانشین خویش برگزیند.


 



مولانا در طول حیات خویش به مثابه یک نابغه ای بی همتا و بعد از وفاتش آثار ارزشمند را به معارف بشری و فرهنگ اسلام تحویل داده است از آثار معروف اش مثنوی معنوی ، کلیات شمس ، فیه ما فیه ،مکتوبات ...
از جمله آثار مولانا مثنوی معنوی و دیوان کبیر او در آسمان فرهنگ اسلامی و جهانی از شهرت و جایگاه بلند و کم نظیر برخوردار است مثنوی دارای شش دفتر حاوی تقریبا 25000 بیت و کلیات شمس که بنام مرشد معنوی اش حضرت شمس الدین محمد تبریزی سروده شده است شامل 36000 بیت است.


 



مولانا از چهره های نخبه جهانی است که از زبان و فرهنگ قبل و دقایق و رموز آداب اسلامی و همچنان زبان و رسوم آبایی خویش به گونه ای فوق العاده آگاهی داشته و این همه دانش چون دریای امواج در لابلای آثار ارزشمند وی حضور خود را می نماید.


 



به باور مولانا شناسان چهره حضرت مولانا در این دو اثر بی بدیل و فنا ناپذیر است آثار ، افکار مولانا که همچون صندوقچه ای زیبا آگنده از گهرهای قیمتی معنوی است که از آوان حیات تا کنون مورد توجه وعلاقه خدا جویان واقعی قرار گرفته است به همین علت بوده که آثار گرانمایه وی در جهان چاپ و تکثیر شده است.


 



صفحه اول مثنوی معنوی با این بیت آغاز گردیده است:
بشنو از نی چون حکایت می کند
از جدایی ها شکایت می کند


 



پایان



About the author

160