پس از 2014 و خروج نیروهای ناتو, صنعت فیلم جهانی و تماشای ویدوهای رایگان آنلاین برای آینده افغانستان

Posted on at


23 جنوری 2013, 18:30


الان 2013 است و صحبت ها بر سر خروج نیروهای ناتو پس از 2014 و آینده افغانستان جریان دارد. من منتظر رسیدن آن تاریخ هستم . این قطعا زمانی است که افغان ها کنترول کامل امنیت , اقتصاد , سیستم تحصیلات و پایگاه های سرگرمیشان را بگیرند .


بعد از جنگ جهانی دوم  زمانی که ‘متفقین’ ایتالیا را ترک کردند , بجای آنها صنعت سرگرمی آمریکا و انگلیس روی کار آمدند. به طور اساسی , درطی یکی دو سال, جنگ چیزی بود که ( Tyrone Power, Betty Grable, John Wayne and Anthony Queen ) در فیلم هایشان به تصویر می کشیدند. ایتالیای ها , آلمان ها و حتی جاپانی ها دنیای سرگرمی را پذیرفته و احساسات جنگ های کهنشان را کنار گذاشته بودند . در دهه ی 1950 ایتالیا یک صنعت مترقی فیلم را تاسیس کرد وموج جدید نئو رئالیسم ایتالیائی را با  فیلم سازان بزرگی مثل (Roberto Rossellini , Vittorio De Sica , Cesare Zavattini , Luchino Visconti , Giuseppe De Santies , Suso Cecchi d’Amico and Federico Fellini  ) شروع کرد .


 


 



امروز , با تشکر از تکنولوجی جدید و ملیون ها وب سایت , ما می توانیم که حضور نظامی خارجی ها را با کامپیوتر و ارتباطات انترنت تعویض کنیم و به 8 ملیون شاگرد در افغانستان اجازه جستجو کردن  در صفحات وب  و دسترسی به صنعت جهانی فیلم را بدهیم, این فیلم ها شامل ژانرهای تخیلی ومستند, تحصیلی و انیمشن هستند. این آنها را قادر میسازد تا خاطرات تلخ جنگ را فراموش کرده و به سوی رویاها و پروزه هایشان حرکت  کنند . آنها میتوانند که مبتکرین و مشوقین برای فیلم سازان آینده شوند و شاید هم نئو رئالیسم افغانی را موجب شوند.



 


 


 


سابقه من مد و سرگرمی است و طوری که برای (َAngela Shah) که از (Newsweek)  است  گفتم : " پرنده های خشمگین میتوانند که طالبان را شکست دهند ." اما به همراه بازی های کامپیوتری 35000 ویدیو حرفه ای که’ پایگاه توزیع فیلم آنلاین شبکه ی فیلم انکس’ عرضه میکند می آید. هر کدام آن برسی میشود که با توقعات فرهنگی افغان ها مطابقت داشته باشد. این یک چیز اتفاقی نیست که برخی از فیلم سازان مستقل بزرگ فیلم انکس همواره به صورت فعال در سدد همکاری در ایجاد رسانه ی اجتماعی و کاریکلم ساخت فیلم در قالب نرم افزار تحصیلی اگزمر اند. برنامه ای که حالا برای 8 مکتب  و نزدیک 35000 شاگرد در شهر هرات قابل دسترس است و با این هدف که درآینده 40 مکتب و 160000 شاگرد را متصل کند .


 


 


بله , ما نیروهای خارجی در افغانستان را با کامپیوتر تعویض میکنیم و برنامه های تحصیلی و سرگرمی با کیفیت بالا را تهیه کرده که ذهن مرد ها و زنان جوان افغان را باز میکند.


 


بر علاوه ی پیش بردن جوانان افغانستان بسوی آینده, این روش  زنان را با ابزار رسانه های اجتماعی قوی ساخته و راهی برای رسیدن به استقلال مالی و اجتماعی آنها از لحاظ رسوم فرهنگی افغانستان  و دیگر کشورهای آسیای مرکزی  و جنوبی مثل, بنگله دیش , بوتان , هند , قرقزسیتان , قزاقستان , مالدیو , نپال , پاکستان , , سری لانکا , تاجکستان , ترکمنستان  و ازبکستان است.


 


آقای ارن گلفیدان (Eren Gulfidan ) کارگردان خلاق فیلم انکس ومحافظ ( Eren’s Picks ) درپایگاه فیلم انکس,  به ما اشارات عالی درباره این که چی در دنیای فیلم سازی جدید هست میدهد . وظیفه ی ماست که این را به جوانان افغانستان منتقل کرده و نظرات و افکار آنها را بپرسیم, تا آنها خودشان بتوانند که پایگاه ها و پروژه های خود را ایجاد کنند . تولید جدید ما مثالی تازه از توانائی های رسانه ی دیجیتالی است , برنامه ی ( The Afghan Perspective ) (َدور نمای افغان ها )  که توسط فرشته فروغ  میزبانی میشود و به همراه گزارشی در مورد ( CBS’s 60 minutes ) است را میتوانید ببینید.


 



یک مثال برانگیزنده ی افغان دیگر , کاندید جایزه اسکار برای فیلم (Buzkashi Boys) است. فیلمی که  توسط (ُSam French)  شخصی که چند ماه پیش به استدیو فیلم انکس ملحق شد کارگردانی شده است . مصاحبه Sam French :


 



About the author

mahjabinmohammadi

Mahjabin Mohammadee was born in Iran. she studied her high school in Iran. Her family return back to Afghanistan during the fall of taliban 6 years ago. She is studying English in Herat Bastan Institute. Mahjabin has interest to reading novel books and cooking.

Subscribe 0
160