هاتفی و فعالیت های آن

Posted on at


جمهوری اسلامی افغانستان کشوریست که همواره یاد میشود و بر زبان ها جاریست. این کشور به یادماندنی از دوران های بسیار کهن است، که متشکل از 34 ولایت بوده و با داشتن اقوام و نژادهای مختلف، گروه ها، نیروها، و همینطور رسم و رواج های مختلف توانسته است تا خود را برای همه ثابت کند و خود را در ذهن همه نگهدارد.کابل پایتخت افغانستان بوده، و هرات پس از کابل دومین شهر پُر جمیعت افغانستان به شمار میرود و همچنان مهمترین کانون فرهنگی-هنری افغانستان نیز شناخته شده است.


ولایت هرات، ولایت باستانی و یادمانی است که در آن مکاتب مختلفی عرض وجود کردند، و فعالیت های بزرگی را نیز انجام داده اند.یکی ازاین مکاتب لیسه پُر جمع و جوش نسوان مولانا عبدالله هاتفی میباشد، که در ولایت هرات موقعیت دارد.از چند سال بدین سو فعالیت های بزرگی در این لیسه دیده شده که بسیار چشم گیر است.



گویا مدیره فعال و زحمتکش این لیسه تمامی این سهولت ها را فراهم ساخته تا بتواند استعدادهای نهفته در دختران این لیسه را بروز دهد بدین ترتیب این لیسه باداشتن این چنین مدیره ی همیشه موفق خواهد بود، این لیسه فعالیت های بزرگی را انجام داده و با بسیاری از دفاتر و موسسأت از جمله شرکتفلم انکس و دفتر سیتادل جهت سهولت متعلمین همکار بوده است.


در این لیسه در طی همین سال یعنی 1393 ابتکار دیگری نیز به وقوع پیوست که برای حمایت از دختران این لیسه و استعدادهای آنها بسیار مفید خواهد بود. انجام این کار را مدیره این لیسه قبول کرد و خواست تا استعدادهای دختران این لیسه از این طریق نیز بروز یابد.


چند روز قبل کارکنان موسسة واسا(موسسة خدمات اجتماعی زنان) که وظایف مختلفی را در رأستای مبارزه با فساد اداری، و توسعه استعدادهای زنان انجام میدهند، جهت پیدا کردن استعدادها به برخی از مکاتب رفتند، که خوشبختانه یکی ازاین مکاتب لیسه هاتفی بود.آنان طی این سفر به مکاتب مختلف هرات از هر مکتبی سه شاگرد را به عنوان بهترین ها برای مسابقه انتخاب کردند، همچنان بعد از گرفتن امتحان از عده ی از شاگردان این لیسه، سه نفر از آنان را به عنوان بهترین انتخاب کردند و برای آنان به مدت یک هفته وقت دادند، تا در رابطه به فساد اداری تحقیق کنند و تمامی چیزهای را که طی این تحقیقات بدست آورده اند همه را بصورت زنده در مسابقه ی بین خودشان برای این موسسة بسپارند.



خوشبختانه هفته قبل روز پنجشنبه آنان به لیسه هاتفی تشریف آوردند و از شاگردان این لیسه به گونه ی امتحان گرفتند، که گویا شکل مسابقه سالمی را به خود گرفته بود. سه شاگرد انتخاب شده لیسه هاتفی بنام های کبری محمدی(کروخی) ، نسرین حقیق و تمنا حامدی میباشند.آنان بعد از کسب تحقیقات در طی یک هفته نشان دادند، که توانایی آنرا خواهند داشت تا در مسابقه به گونه سالم و زنده اشتراک کنند.در این مسابقه مقالات 10 نفر پزیرفته خواهد شد و ازاین 10 مقاله 5 مقاله به عنوان 5 بهترین شناخته خواهد شد. تا کنون نیز نتایج اعلان نشده، اما دختران هاتفیکه در صنف مقاله نویسی اشتراک دارند و به کمک فلم انکس به مقاله نویسی تجربه کافی حاصل کرده اند، بر خود باور دارند و برای آنان همین کافیست که توانستند در چنین عرصه ی قدم بگزارند، و از استعداد خود کار بگیرند.



همچنان اتفاق دیگری نیز در این لیسه در روز یکشنبه 14ثور 1393 رخ داد که توجه همگان را به خود جذب کرد و این اتفاق، اتفاق بسیار آینده سازیست زیرا سبب تشویق شاگردان خواهد شد. تا به فکر آینده بهتری برای خود شوند. روز یکشنبه عده ی از کارکنان شبکه جهانی طلوع و بزرگترین مسابقه میدان سبز به این لیسه آمدند و از آن بازدید کردند، آنان چند عدد توپ و 100 جوره لباس ورزشی را به شاگردان خورد سال این لیسه تقدیم کردند، و آنان را تشویق نمودند تا به سراغ آینده روشن و صحتمندی بروند. همچنان شبکه طلوع پروگرامی را در هفته آینده به نشر خواهد رساند که در آن دختران خورد سال فعال هاتفی نمایان خواهند شد.


این لیسه یقینأ به پیشرفت های بزرگی نایل خواهد آمد، زیرا دختران با استعدادی در این لیسه هستند و نیاز دارند به کسانی تا استعدادهای آنان را درک کنند و آنها را تشویق کنند.شاگردان هاتفی در صنف مقاله نویسی و رسانه های اجتماعی نیز فعالت های چشم گیری را داشتند و حالا میتوانند بهترین مقاله ها را بنویسند و شاگردان با افتخار مکتب خود باشند. این لیسه پیشرفت های زیادی را کرده و ما افتخار میکنیم که دختران با استعدادی در این لیسه حضور دارند، تا شاید بتوانند از طریق فعالیت ها و باورهای این لیسه خود را به همه ثابت کنند.همچنان فلم انکس نیز در رابطه به توسعه استعدادها کارهای بزرگی را انجام داده است.و جا دارد تا از آن سپاس گذاری صورت گیرد.



به هر حال هاتفی همواره سراغ موفقیت ها میرود.


برای خواندن مطالب قبلی لیسه مولانا عبدالله هاتفی میتوانید پیوند زیرا دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/Hatifi-Herat/blog_post


فروهر اسفزاری



About the author

Hatifi-Herat

Established in 1938, Hatifi High School is one of the largest schools in Herat, Afghanistan and has 8300 students. The students attend the classes in rotations. The school offers 116 classes only for female students. Film Annex and Citadel are building an INTERNET classroom at Hatifi High School in June…

Subscribe 0
160