حادثه طبیعی ولایت بدخشان

Posted on at


در روز جمعه۱۲/۲ / ۱۳۹۳لغزش تپه خاکی در ولایت بدخشانتقریبا ساعت ۱۱قبل از ظهرصورت گرفت.در اثر لغزش تپه خاکی بیش از سه صد خانواده ولسوالی ارگوی ناپدید شده و زیر تپه خاکی گردیدند . که بیش از ۴۰۰ خانواده به کمبود آب و مواد غذایی دچار شدند.وقع چنین حادثه ای تا حال در افغانستان بی پیشینه بوده است. این حادثه سبب برانگیختن احساسات مردم و نماینده گان پارلمان شد که چرا کدام اقداماتی صورت نگرفته است. تحقیقات که در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان صورت گرفته بود جیولیجستان این منطقه را یکی از مناطق گفتند که در معرض زمین لرزه لغزش کوه و سیلاب قرار دارد.ولی با آن هم کدام اقدامات برای جلوگیری ازحوادث طبیعی صورت نگرفته است.



در یکی دو روز اول تحقیقاتی که به اساس احصاحیه که صورت گرفته بود نشان میدهد که بیش از ۲۵۰۰ تن در زیر خاک گیر مانده اند و کوشش ها برای نجات آنها صورت گرفته است.بعد از این حادثه دلخراش بیش از چند کشور در پیام هایشان آمده است که خواهان کمک به قربانیان این حادثه میباشند و ابراز غم شریکی نمودند. و همچنان به بازماندهگان شان تسلیت عرض نمودند. از آن جمله بارک اوباما رییس جمهور امریکا در نشست خبری که داشت ابراز نمود که بر علاوه پیمان امنیتی که با افغانستان تا سال ۲۰۱۴امضا نمودیم بعد از ختم پیمان نیز کمک های جریان خواهد داشت.



مقامات بلند رتبه در پی کشیدن اجساد از زیر خاک میباشند و به بقیه افراد ولسوالی ارگوی مواد غذایی توزیغ میکنند. بعداز این حادثه افراد بلند پایه دولت خواستند از این ولایت دیدن کنند. و دولت را به بیتوجهی متهم کردند. رییس هلال احمر گفتگویی که با خبر نگاران داشت گفت٬ ما به بیش از صد خانواده حاضر هستیم سرپناه بسازیم و خواست آوارهگان از دولت فقط ایناست که نزدیکان شان که در زیر خاک گیر ماندند بیرون بکشاند.


خدایا تو!! تو به باز مانده گان این حادثه دلخراش صبر جمیل اعطا بفرمای وملت ستم دیده ما را از چنین حادثه های حفظ کن.



برای خواندن مطالب قبلی لیسه امیر علی شیر نوایی میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/AmirAliSherNawaie/blog_post


مینااسحاق زی  



About the author

AmirAliSherNawaie

Amir Ali Sher Nawaie was established in 1368. At first, it was both a male and female school but in different shifts until 1390. In 1390, it became a female school and students are now studying in three shifts. It has 29 classes, more than 4,000 students and 155 teachers.…

Subscribe 0
160