رحم و شفقت

Posted on at


انسانکه به امر الله (ج) نسبت به دیگر آفریده گانش برتری و شگفتی خلقت و فطرتش را خاص ومکرم گردانیده است٬ و برتری انسان این است که عقل و شعور دارد می تواند نیک و بد را به خوبی از هم تفکیک کرده می تواند. دید و درک بسیار قوی را دارد و شخصی عاقل و دانا کسی است که در دنیا به تواند کارهای نیک انجام داده٬ تا خداوند (ج) و بندهگانش ازش خرسند باشد و بتواند کدام توشه همرایش از این دنیا فانی ببرد.خوشبخت کسی است که بدون خوبی دیگر عملی را انجام ندهند وبه مال و جای که دارد نه نازد چون این دنیا به کسی وفا نکرده و نمی کند. پس چی خوب است که اگر انسان به مقام والای می رسد به مقام و منزلش نه نازد رحم از دلش پاک نشود و بر مظلومانبی رحمی نکند٬ چون روز خواهد رسید که هیچ کس باقی نخواهد ماند به جز از الله و خوبی اگر امروز به لباسها مقبول کبر و غرور داشته باشیم. پس چنین وا نمود می شود که مرگ از یاد رفته و از کفن غافل هستیم اجل ناگهان می آید و هیچ کس از دست اجل خلاص شده نمی تواند او دلی که با یاد خدا(ج)زنده نباشد پس او دل درد احساس ندارد و او کسی که کار پیشه او دل آزری مردم باشد روی از او کسان کسی حاضر به دیدن نیست.



انسانها باید رحم به تمام مخلوقات داشته باشند چی انسان باشد و یا حیوان باشد فرق نمی کند همه مخلوق الله (ج)بوده امانت الهی می باشد. ما باید همدگیر پذیر باشیم همدیگر درک کرده بتوانیم و اگر دوست ویا همسایه حتا گر کدام بیگانه هم باشدبه کمک ضرورت داشته باشد٬ کمکش کنیم دلش را نه آزاریم چون هر مظلوم هر انسان آه داردخداوند(ج) همیشه بندهگانش را مورد امتحان قرار می دهد.


که به چی حالتی چی کسی است هیچ انسان در روی زمین وجود ندارد که دور از اجتماع زنده گی کند٬ و تنهایی خود زنده گی کند. و ای یک امر که حکم است وقتی انسان وارد جامعه می شود پس در برابر مردم از خلق خوش استفاده کند. حس برادری,برابر و بشر دوستیرا ما بین شان تقویت دهند.همیشه به خوبی یکدیگر کار کند وزبان, مذهب,قوم , ملیت و نژاد رفتار را در نظر نه کرفته صادقانه و جدانند فکر کند.که همه مان از اعضای یک دیگریم و همه مرا خداوند(یک تا آفریده است و هیچ یک از دیگری بالاتری نداریم همه مان بنده خدا و انسانم چناچه اسلام همواره مردم را به خوت برادری, دعوت نموده است چناچه خضرت محمد (ص) می فرماید:"افراد مسلمان در دلسوزی و مهربانی با یکدیگر مانند اندامهای یک پیکر اند که هر گاه عضویی به درد آیید دیگرعضو نیز به درد می آیند ").



این بهترین اعمالی حیات برای یک ملت زنده و پایدار پیشرفت است. پس این وظیفه تمام مسلمانان و همه بشر است که با همدیگر با خلق خوش و مهربانی رفتار کنند. چناچه جامعه بشری حیثیت جسم انسانی را دارد در نتیجه کار عارضه یی فعالیت خود را درست به سر نرساند. به سلامتی و ساختمانی فزیکی بدن آن تاثیر بد وارد می سازد طوری مثال اگر پا کار نکند یا دست و یا چشم سلامتی خود را از دست بدهد. تعادل و نظم عمومی بر هم می خورد حتی بالای هر یک از عضایی دیگر نیز تاثیر می گذرد و اگر همه عضا سالم و درست باشند بطوری طبیعی وظایف خود را انجام دهند بقا و سالم بوده را تامین مینماید.


باید گفت همان طوریکه جنگ و نزاع عامل تباهی و نابودی است برعکس صلح، امنیت و اخوت عامل سلامتی و بقا است. و ما خود نیز شاهد آنیم چناچه حضرت محمد(ص) می فرماید: مسلمان کامل کسی است که مسلمین از ضرر دست زبانش سلامت بماند و در امان باشد. و در اخیر تسلیت بر او عهده اشخاصی که از اعضای فامیل شان را در بدخشان از دست دادنمی گویم وجنت فردوس زا از خالق یک تا شهدای پاک می خواهم و به باز مانده گانشان صبر جمیل خواهانم و به مریضان شفا عاجل خواهنم امیدوارم دیگر چینن حادثه رخ ندهد.



ســــحـــر شــــود!


برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه گوهر شاد بیگم میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/Ghouharshad/blog_post 


نویسنده: شگوفه پویا



About the author

Ghouharshad

Ghouharshad High School is established in 1340 at the time of Zahir Shah in the middle of Herat city. The school is including 54 classes, 254 teachers, and about ten thousands of students who are studying in different shifts. Afghan Citadel Software Company equipped the school with an IT Class…

Subscribe 0
160