غذاهای اصیل هراتی

Posted on at


غذاهای اصیل هراتی لذیذ ترین غذاهایی اند که مردم هرات از زمان گذشته با ابتکار و خلاقیت های گوناگون آماده میکردند. و از آن ها لذت میبردند و این غذاها نه تنها لذیذ بلکه زحمت کشی زنان افغان و محبتت انان را برای خانواده یشان نشان میدهد.اگر چه امروز تکنالوژی پیشرفت کرده است و وسایل مدرن جای وسایل قدیمی را گرفته است.اما آنگونه که غذاهای اصیل و قدیمی لذت بخش هستند آنقدر لذتی در غذاهای امروزی نیست.


از جمله غذاهای اصیل هراتی که از گذشته تا به حال اکثرا مردم استفاده میکنند میتوان از قلور تروش,قلور شیر,گوشت لند,پتی ماش,کیچیری,اشکنه,قروتی,خلوکو غیره را میتوان نام برد.همانطور که ذکر کردم اکثریت مردم هنوز هم از این غذاها استفاده میکنندو از طعم خوش آیند آنها لذت میبرند.



در این قسمت میخواهم اشاره ای به طرز تهیه ی یکی از غذاها که حتی نام آن برای خودم جالب بود کنم.


پتی ماش:


مواد لازم:آرد,ماش,ادویه,نمک,روغن,پیاز.


طرز تهیه:پیاز را خورد کرده و در روغن سرخ مینماییم و بعد از آن مقدار آرد لازم را در روغن تف میدهیم وبعد از آن ادویه و نمک را به آرد,پیاز و روغن اضافه نموده و در اخیر ماش را به آن اضافه مینماییم و به مقدار نیاز به آن آب اضافه مینماییم و به مدت نیم ساعت میجوشانیم تا آماده شود.



با ذکر نکات و موضوعات فوق میتوان به زحمت کشی و هنرمندی زنان هراتی مرحبا گفت و همیشه از این غذاهای از این غذاهای لذیذ در خانه پخت و از طعم خوب آن لذت برد.


در اخیر میخواهم به یکی ازخاطرات خوشی که با آن مواجه شدم را به آن اشاره کنم:روزی به خانه ی یکی از اقوام خویش رفته بودم و در وقت صرف غذا با غذایی مواجه شدم که با دیدن آن اشتهای من دو برابر شده و به آن لخشک میگفتند. که خمیر را در آب جوشانیده و بالای آن قورمه و قروت ریخته.با دیدن رنگ و بوی مطبوع این غذا به هنرمندان و زنان با سلیقه ی افغان احسن گفته و هنر و سلیقه یشان قابل قدر است و هم چنین من در مقاله ی خویش به معرفی تعداد اندکی از این غذاها پرداختم و امیدوارم در مقالات بعدی خویش شما دوستان خوبم را با غذاهای متعدد,با طعم های متفاوت و خوشمزه شاهکارهای زنان افغان زمین آشنا سازم.



برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه محجوبه هروی میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/MahjubaHerawiSchool/blog_post


مهتاب



About the author

MahjubaHerawiSchool

Mahjube Herawi School is located in the third district of Herat Province on Mokhaberat Street. It was named after a famous woman poet Mahjube Herawi (Mahjube Herawi’s real name was Bibi Safora and she was one of the famous Farsi pouter of Badqhis –Afghanistan. Mahjube has about 5,000 poems about…

Subscribe 0
160