مقایسه زن افغان با زن غرب

Posted on at


در عصر امروز و دیروز تفاوت ها میان زن افغان وغرب موجود بوده است،مانند تفاوت ها از لحاظ: حجاب، امکانات زندگی، امکانات درسی، ازادی، دموکراسی، ازدای بیان و حقوق زنان افغان.


در دیروزها گرچه در خیمه ئ تاریک چادری از خانه بیرون می امدند تا برای یتیمان خود لقمه نانی کمایی سازند،اما انوقت توسط گرگانی بنام طالب،لت وکوب می شدند،نامنصفانه کشته می شدند.اما زنان غرب بدون حجاب وپای وسر برهنه بیرونمی امدند واز تمام حقوق خود برخوردار بودند. امکانات زندگی شان مرفهومملو از ارامش بود.اما زن افغان گاه پشت رمه ئ گوسفند وگاه هم در کنار تنور اتشین نان بودند،از تعلیم،درس خواندن ودرس دادن ویاد گرفتن محروم بودند.از بس درگیر کارهای سخت روزگار بودند،حتی در ذهن ایشان هم خطور نمکرد که درس بخوانند.



زنان غرب حق دموکراسی وازادی بیان وگفتن وفریاد زدن را دارند وداشتند.ولی در افغانستان اگر زنی برمی خیزد که حقوقش را بخواهد یا دستش قطع می شود ویا بینی اش بریده می شود.


اما بزرگ ترین تفاوت زنان افغان در این است،که افغانها با احساس٬ عواطف اند ومهربانند وبا ایمان و اسلامی که لطف مالک تمامی این خوبی ها است اراسته شده اند.گرچه زنان افغان همیشه در تبعیض وتبعید قرار داشتند،همیشه مشتی کوبنده دهانشان را خاموش می ساخت،باز هم به طلف و مرحمت خدای لایزال امیدوار بودند و هستند.



زن افغان گوهر گران قیمت و پر بهایی است که از ارزش و مقام والایی برخوردار است،اما برخی قدر دانی این گوهر گرانبا را نمی دانند وانها را در ظلم وتبعید نگاه می دارند.از خداوند متعال می طلبم همان گونه تمامی انسانها را مساوی وبه عدالت افرید وحقوق ایشان را مساوی نمود،این زنان را نیز یاری ومدد رساند تا به حقوق حقه ئ ایشان منصفانه دست یابند وبه جایگاهی که سزاوارشان نمودی دست یابند.



"ای زن طلوع ارزوها تویی"         "فرخنده ونورسته ئ گلها تویی"


برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه ملکه جلالی میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/MalakeJalaliSchool/blog_post


ازیتا رحمانی



About the author

MalakeJalaliSchool

Malake Jalali is located on Godam Street in front of the big Masque of Herat, Afghanistan. It has 3270 Students, 101 teachers and 2 buildings.

Subscribe 0
160