مصاحبه با ستاره سینما بانو لینا علم: او دنیای فلم سازی افغانستان چهره درخشنده ایست. - بخش نخست

Posted on at


لینا علم هنرپیشه موفق امریکایی افغان  یک نام مطرح در آسیای مرکزی و جنوبی است.او در چندین فلم تحسین برانگیز جهانی از جمله بچه کابلی,لوری, چرخش در حلقه ها وغیره نقش بازی کرده است.


او زاده کابل است, ولی در سال 1988 با خانواده اش به امریکا, جاییکه فعالیت هنری اش را شروع کرد, مهاجرت کرد. بعد از شرکت در رقابت های زیبایی و کار بحیث مدل در سال 1998 توسط کارگردان و تولید کننده امریکایی-افغانستانی  آقای محسن ترین استعداد سینمایی اش کشف شد.نخستین نقش اش در عرصه سینما را در فلم سوگند عشق در موسسه ترین فلم بازی کرد.



او در این فلم در نقش یک آموزگار ویژه ظاهر شد که عاشق میشود, اما روح زندگی گذشته اش او را به چالش می طلبد.خانم لینا از آن پس در جایگاه یک ستاره جهانی سینما رشد کرده است.


او با بازی در فلم در سرزمین بیگانه در سینمای افغانستان جایگاه ویژه یافت.


او در این فلم نقش دخترهندی بنام نیلا در امریکا را بازی میکند که  مجبور است بین ارزشها, رواج ها, اهدافش و پسرجوانی از افغانستان که خواستگار او است انتخاب کند. او در این فلم بطور گسترده در آسیای مرکزی و جنوبی مشهور شد و به یک ستاره ارتقاع یافت.


اجرای نقش یک دانش آموز هندی بنام نیلا چنان دقیق و مناسب بود که تعداد بسیاز زیادی از بینندگاه فکر میکردند که این بانو لینا هنرپیشه هندی است. با وجودیکه این فلم در اوج قدرت رژیم طالبان زمانیکه داشتن و تماشای فلم در افغاستان غیر قانونی بود, به بازار عرضه شد , به سرعت خبر پخش فلم و اجرای عالی اش به شکل زبانی در افغانستان پخش گردید.



نسخه های ویدیویی فلم در سرزمین بیگانه به افغانستان قاچاق شدند و این فلم به اندازه در بین مردم مشهور شد که مردم با وجودیکه می فهمیدند که اگر فلم شان توسط طالبان کشف گردد به شدت مجازات خواهند شد, بازهم بشکل مخفی در خانه های خود آنرا تماشا میکردند.


درجریان انتخاب هنرمندان برای فلم فوق, بانو لینا با هنرمند مشهور افغانستان سلام سنگی آشنا شد. داستان ملاقات شان یک افسانه در حلقه های فلم سازی افغانستان شد.سلام سنگی هنرپیشه موفق و ستاره سینمای افغانستان از سال 1980 بود.


او به سرعت توانایی بالقوه هنری لینا را درک کرد. گرچه مرحله انتخاب هنرمندان برای فلم در سرزمین بیگانه تمام شده بود و همه قراردادها بسته شده بودند,اما او تقاضای قبولی شرکت لینا در آزمون انتخاب هنرپیشه در نقش نیلا را کرد.



 


آزمون نقش آفرینی لینا به اندازه موفق بود که فورا در نقش نیلا در فلم " در سرزمین بیگانه" قبول شد. بعد از آن لینا از سلام سنگی پرسید که چرا اینقدر تاکید داشت که او در آزمون انتخاب بازیگران برای فلم اشتراک کند؟. سلام سنگی در پاسخ میگوید که تو روزی دلیلش را خواهی فهمید. آقای سنگی به  مربی کلیدی او تبدیل میشود و او را در روند رشد اش تشویش و رهنمایی میکند.



About the author

160