مصاحبه با ستاره سینما بانو لینا علم: او دنیای فلم سازی افغانستان چهره درخشنده ایست. - موفق باشید

Posted on at


فیلم انکس: از صحبت با شما خوشحالم. شما یک تن از پیشگامان عرصه فلم در افغانستان هستید. چگونه هنرنمایی و فلم سازی را شروع کرده اید؟  آرزو دارید چی را به بینندگان فلم های خود برسانید؟


لینا علم:  آقای ادوار از صحبت با شما همچنین خوشحالم. بعد از کار بحیث مدل و اشتراک در رقابت های زیبایی  در سانفرانسسکو, حرفه هنری من در سال 1988 شروع شد.


در آنزمان محسن ترین کارگردان و تولید کننده  دوراندیش افغان امریکایی در امریکا فعالیت هنری داشت. او در جستجوی کسی بود که یکی از نقش های فلم دوم او را بازی کند و دوستی مرا به او معرفی کرد.


بدین ترتیب من نخستین نقش خود را در فلم سوگند عشق بازی کردم. زمانیکه تماشاچیان فلم مرا میبینند, آرزو دارم  آنها احساس خوشی کنند و بتوانند با احساسات عمیق انسانی آنرا به خاطر بسپارند.



این فلم همچنین بازگوکننده آگاهی و فهم موضوع های مهم اجتماعی و روابط در افغانستان و دیگر کشورها است.


فلم انکس: چگونه فلم, انترنت و رسانه های اجتماعی میتوانند زندگی زنها و جوانان را در افغانستان بهبود بخشند؟


لینا علم: هماهنگی فلم, انترنت و رسانه های اجتماعی میتوانند بطور بسیار زیادی از راه های متفاوت, زندگی زنها و جوان ها را در افغانستان بهبود ببخشند. نخست و بیشتر از همه زنها و دختران جوان در افغانستان به اندازه که باید از جهان بیرون آگاه  باشند نیستند.



بسیار وقت ها آنها از آنچه بیرون از خانه و مکتب شان اتفاق می افتد به سختی آگاهی میابند, اینکه در بقیه جهان چی اتفاق می افتد, سر جای خود باشد. آنها درک و فهم بسیار کمی از گستردگی جهان دارند, چیزیکه اکثر مردم خارج از افغانستان به آن بسیار اهمیت میدهند. رسانه های اجتماعی و فن آوری انترنت در افغانستان به تازگی ارائه گردیده و خارج از شهرهای بزرگ بصورت گسترده  در دسترس نیست


. استفاده از فن آوری روش مفیدی برای آموزش دادن کسانی است که میفهمند چگونه از آن استفاده کنند و چگونه به انترنت و کامپیوتر دسترسی داشته باشند. دقیقا این دلیل اهمیت کار بانو رویا محبود و برنامه انکشافی افغان می باشد. مردم افغانستان برای پیشرفت در حد توان, ضرورت به آگاهی و دسترسی به بقیه جهان دارند.


انترنت و رسانه های اجتماعی این آگاهی و دسترسی را با کمترین هزینه و بیشترین مفاد فراهم میکند.



گرچه چالش های زیادی در مقابل این هدف وجود دارد, زن ها و کسان دیگریکه از سواد لازم برخوردار نیستند و توانایی دسترسی به انترنت و کامپیوتر را ندارند, برای آگاهی یابی میتوانند بر فلم ها و شبکه های تلویزیونی تکیه کنند. کمبو زیرساخت های فن آوری معلوماتی در افغانستان هنوزهم یک دشواری است.


گرچه رسانه های اجتماعی و انترنت ابزار مهم اند اما تنها ابزار نیستند. فلم سومین ابزاریست که میتواند یک درک عالی از بقیه جهان را به مردم افغانستان با کمترین هزینه ارائه کند. فلم, رسانه اجتماعی و انترنت به حیث سه گوش یک مثلت لازم و ملزوم یکدیگر اند. این سه جزء باید رشد یابند تا مردم افغانستان از آنها سود ببرند.




About the author

160