مصاحبه با ستاره سینما بانو لینا علم: او دنیای فلم سازی افغانستان چهره درخشنده ایست.- بخش چهارم

Posted on at


فلم انکس: به حیث یکی از چهره های برجسته هنری و سینمایی افغانستان در جهان  دیدگاه شما چیست, چگونه مردم میتوانند کشورشان را کمک کنند تا بعد از 32 جنگ بهبود یابد؟


لینا علم: از دید من بهبود یافتن یعنی اینکه همه باهم بیایید صحبت کردن راجعب جنگ را خاتمه بخشیم. اینها همه را کنار بگذاریم و بیایید به آینده نگاه کنیم. بیایید ببینیم سهم ویژه  هریک از ما برای کشور ما چیست؟.در واقعیت من از شنیدن جنگ بحیث یک بهانه برای پنهان کردن اشتباهای امروز خود خسته یم.



 


مردم به برنامه های مثبت که ما ممکن است برای جامعه خود در فکر داشته باشیم کم علاقه اند. مردم در تغیر دیدگاهای شان بسیار سرسخت اند. آنها جنگ را بخاطر رفتار خشونت آمیز و بدبینانه خود مقصر میدانند. اینگونه وانمود میکنند که اگر من چنینم بخاطر زندگی در فضای خشونت آمیز جنگ بوده است.


ما به اندازه کافی چنین شنیده ایم. در عوض بیایید به این فکر کنیم که چگونه برای بهبود وضع کشور خود سهم بگیریم. همه مسوول اند و اگر واقعا میخواهند تغیر بیاورند همه باید سهم بگیرند.اگر برای خود نه, پس برای آینده فرزندان خود.



فلم انکس: اگر شما بتوانید یک فلم راجعب یک قهرمان کشور خود بسازید, چی کسی مورد نظر شما خواهد بود و چرا؟


لینا علم: من یک قهرمان در ذهن خود دارم: آواز خوان پاپ افسانه ای افغانستان احمد ظاهر. سی سال از مرگش میشود اما هنوز با موسیقی اش زنده است.کودکان نوپا در سن های بسیار پایین شعرهایش را به خاطر میسپارند. او نه تنها آوازخوان افسانه ای در افغانستان و کشورهای همسایه است بلکه با نسل جوان افغانستان در سرتاسر جهان است.


یک موضوع که من راجعب او شنیدم اینکه, با وجودیکه او از خوانواده ثروتمند بود بازهم  تواضع و فروتنی پیشه کرد و کمک کردن به مردم فقیر را دوست داشت. او ملیون ها دل در اطراف دنیا را بدست آورده است. طوریکه یک زبانزد در این مورد هست که دل بدست آور که حج اکبر است 



    از هزاران کعبه یک دل بهتر است. این گفته زیبا از شعر زیبای از ابولمعانی عبدالقادر بیدل سرچشمه میگیرد. این شعر از سه صد سال پیش است اما برای همیشه حکمش برجاست. دل بدست آوردن کاریست که احمد ظاهر هر روز انجام میداد و موسیقی اش امروز انجام میدهد.



About the author

160