ده فلم برتر(بخش 2/2)

Posted on at

This post is also available in:

Let´s finish this list!

 

6-  فلم کوتاه جورجز مالیز(Georges melies)  ساخت تقریبا بین سالهای 1896-1913 میلادی است. این کارگردان فرانوسوی نخستین جادوگر سینما و یا در واقعیت پیش از اینکه به فلمسازی روی بیاورد یک تردست بود. او تعدادی از فنون فلمسازی مانند ایست حرکی را بشکل تصادفی کشف کرد,  پدیداری تدریجی, چارچوب نقاشی, نخستین جلوه های ویژه سینمایی وغیره نیز اثرهای کاری او اند. مشهورترین فلم او سفر به مهتاب نام دارد که ساخته سال 1902 است. 

از فلمهای او چی آموختم؟  چیزهای زیادی, اما مهم ترین موضوعی که آموختم اینست که بدون توجه به روش, بودجه و یا هرچیز دیگری, سینما همیشه بخش حرفه ای خود را نیز دارد. وابستگی بیش از اندازه به رایانه ما را بسیار نامصصم ساخته است و اندیشه در مورد چیزی را از یاد ما برده است, در حالیکه ممکن است بتوان با یک اندازه اندیشه بیشتر با کمترین هزینه به نتیجه بسیار بهتری دست یافت. 

همه فلم هایش را که مورد علاقه من نیز می باشند و بسیار شانرا میتوان به شکل آنلاین پیدا کرد برای شما تماشای شانرا توصیه میکنم , اما بشکل ویژه آنهاییکه در مورد موسیقی, شیطان( او یکی از نخستین کسانی بود که به فلمهای وحشتناک پرداخت)  اند و فلم های جادو یی اش را . اگر مایل به آشنا شدن با زندگی او هستید فلم هوگو(Hugo) توسط مارتین سکورسیس(Martin Scorsese) را ببینید که بخش از زندکی و کارهایش را پوشش داده است. 

7- اکس کالیبر(Excalibur) به کارگردانی جان بورمن(John Boorman) ساخت سال 1981 است . این فلم بیانگر مرگ آقای آرتر (Arthur’s death) میباشد و یکی از فلمهای دلخواه من است. تعداد بارهای را که در کودکی این فلم جادویی و مرموز را تماشا کردم دقیقا بیاد ندارم. تصویر برداری آن بسیار زیباست, جنگ های آن خشتن و واقعی اند و زره و کلاه ایمنی های شان بشکل غیرقابل باور با مهارت تمام طراحی شده اند. این فلم غنی از درونمایه و تحول است. ....... یک شاهکار عالی.

درس این فلم برایم چی بود؟ صدا برداری آن . صدا برداری آن با تصویر بسیار خوب همخوان است. تصنیفگر (composer) تراور جونز(Travor jones) تعدادی قطعه موسیقی کهن را با آهنگ های خود ترکیب کرده است که در تمام جریان فلم یک احساس ویژه را به بیننده منتقل میکند. بحیث یک فلمساز همیشه میخواهم که در یک چنین سطح از پایداری بین صدا و تصویر در فلمهای خود برسم. 

نکات دانستنی زیادی در مورد این فلم وجود دارد اما یکی از جالب ترین اینها اینست که در این فلم میتوان هنرمندان زیادی را دید که بعدا به یکی از بزرگترین ستاره های فلم تبدیل شده اند مانند هیلن میرن(Helen Mirren), استیوارت(Stewart), لیام نیسان(Liam Neeson), و گبریل بایرن(Gabriel Byrne). این دو هنرمند آخری نخستین بازی خود را در یک فلم بزرگ تجربه میکردند. بازی تخت شاهی, شاه حلقه ها و تعداد زیادی از مجموعه های سینمایی دیگر وامدار این فلم اند. 

- فلم لولیتا(Lolita) اثری از استنلی کابرک(Stanley Kubrick). آنها واقعا برای فلمسازها نقش رهنما را دارند. او واقعا در عرصه سینما یک شخصیت خبره است. این فلمش را بخاطری انتخاب کردم که کتاب داستانش را دوست دارم. این داستان غمگینانه و ترسناک مملو است از یک داستان عشقی  که جهان را تکان داد زمانیکه در سال 1955 توسط ولادیمیر ناباکو (Vlademer Nabokov) نشر شد. این فلم بسیار مرموز اما صمیمی و احساسی است . بیایید ببینیم, کی از این اثر متحیر نیمشود و یا جذب آن نمیگردد؟

درس که از این فلم آموختم؟ چگونه یک داستان را با جهان سینما وفق داد. متن این فلم توسط ولادیمیر نابوکو نوشته شده است, بنا حضوز نویسنده داستان در صحنه فلمسازی میتواند بسیار خوب و یا بسیار بد باشد. چرا میتواند خوب باشد؟ حدس من اینست که بخاطر سانسور که در آن زمان وجود داشت, به تصویر کشیدن تمام داستان کار بسیار دشواری بود, اما نویسنده و فلمساز هردو از عهده این کار برمی آمدند. آنها فلمی انتقادی ساختند که مملو از فکاهه بود. این سبب شد که از بی پرده ترین بخش های داستان چشم پوشی کنند اما روح داستان را در آن نگاه دارند. بنا مهم نیست که شما خط به خط از داستان پیروی کنید برای اینکه روح داستان را در آن نگاه دارید. 

9- فلم پیش از اینکه شیطان بفهمد که شما مرده اید, اثری از سیدنی لامت(Sydney Lumet) ساخت سال 2007 است. مانند آقای کابرک, سیدنی لامت نیز شخصیت بزرگی در عرصه سینما است. فلم های شبکه, دوازده مرد خشن.... همه شاهکارهای اند که بیننده های مانند من از آنها بسیار لذت میبرد نسبت به هر فلم جنایی دیگری. اما چرا این فلم را انتخاب کردم؟

نه بخاطر صحنه های سکسی آن( ماریسا تامی(Marisa tomei)  هرگز به اندازه این فلم جذاب نبوده است)  بلکه به خاطر داستان آن.

به اندیشه من, این یکی از نادر فلمهای است که از ترفند برای بیان داستانش استفاده میکند و این روش بسیار کارا هم می افتد. هراندازه که فلم پیش میرود, ما به عقب برمیگردیم که ببینیم شخصیت بازیگر در صحنه های گذشته چگونه بوده است. این خود جایگاه فلم را افزایش میدهد. البته که تصویربرداری آن بسیار جالب است و هنرمندان غیرقابل باور اند. 

این آخرین فلم کارگردان آن در سن هشتاد سالگی بود که متاسفانه در سال 2011 درگذشت. تصویربرداری آن با روش دیجیتالی در زمانیکه فلمهای خوبی با این روش تصویربرداری نشده بودند برایم امید باور به این روش را میدهد.

اما آخرین فلم. 

9- فلم (شخصیت) اثری از انگمار برگمن (Ingmar Bergman) است که در سال 1966 به تصویر کشیده شده است. برگ من افسانه دیگری از جهان سینماست. او تعداد زیاد فلم های باورنکردنی ای را کارگردانی کرده است که مورد ستایش من اند, از آنجمله خوک ماهی هفتم, بهار دست نخورده... اما تماشای این فلم مرا شوکه کرد. این خودش دلیلیست که چرا من فلمهای دیگری که با این موضوع ساخته شده اند مانند شاهین سیاه و یا باشگاه مبارزه را دوست ندارم. این فلم با کمبودی های که دارد اما روایت گر چیزهای زیادیست. از داستان عالی, تصویر برداری عالی و اجرای دو هنرپیشه غیرقابل باور برخور دار است. 

این فلم درس خوبی در خود در مورد چگونه کار کردن با هنرپیشگان دارد. دو هنرمند این فلم و یک صحنه تک گویی آنرا که در ساحل اجرا شده است بصورت بسیار عمیق درک و احساس کردم. برای تان بیش از این نمیگویم. از شما میخواهم که خود تان آنرا تماشا کنید و به آن گوش دهید. 

نکته های ویژه:

واقعیت گرایی نوین ایتالیایی در سه فلم بزرگ اکاتون(Accatone), امبرتو دی(Umberto D) و لا استرادا(La strada)  که در خیابان های ایتالیا بدون هیچ نوع بودجه ای با فنون عالی تصویربرداری شده اند, تبلور میکند

Frame of Ladri di biciclette, by Vittorio de Sica.

لویز بانویل(Luis Bunuel)  کارگردان سورئالیست ایتالیایی فلم های مانند ال ایج دی(L Age D), ال انجل اگزتیمانیدر ویریدیانا(El Angel Exteminador Viridiana), و یا فلم ان چین اندالو(Un Chien Andalou) است. برای من او یکی از بهترین کارگردانان است که توانسته کارهای عالی را به تصویر بکشد. 

Frame of Un chien andalou.

فلم ویری دیانا (Viridiana) "آخرین شام" با مردم بی خانمان

این فهرست ده بهترین فلم من بودند. البته فلم ها و درسهای زیادی برای گفتن وجود دارند, که اگر خواسته باشم آنها را بیان کنم فهرست من بسیار به درازا خواهد کشید.

به آرزوی این که از این لذت برده باشید و اندیشه و توصیه های خود را با من شریک کنید. به زودی فهرست دیگری از پنچ مجموعه سینمایی برتر خود را نیز با شما به اشتراک خواهم گذاشت. 



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160