افغانستان و آثار باستانی نفیسش

Posted on at


افغانستان کشوری است که در هر گوشه و کنارش آثار باستانی زیادی نهفته است,این آثار از زمان های گذشته به جا مانده و حال مردم زیادی از تمام کشورهای دنیا برای دیدن این اثار به افغانستان امده و از آن ها دیدن میکنند.آثار باستانی نشان دهنده ی فرهنگ غنی مردم این مرز و بوم است و یادگاری از پیشینیان ما.


هرات یکی از شهر های باستانی افغانستان است که در این شهر به صورت کثیری میتوان اثار زیادی را نظاره نمود٬ از جمله آثار باستانی مشهور این خطه را میتوان منارهای هرات,قلعه ی اختیار الدین,مقبره ی گوهر شاد بیگم و غیره نام نمود,با اینکه سال ها یا قرن ها از ساخت این آثار میگذرد باز هم زیبایی های خاص خود را دارند.باز هم نشان دهنده ی شکوه تمدن چندین ساله ی افغانستان اند.هرکدام زیبایی های خود را دارند.منارهای سربه فلک کشیده,نشانه ای از اقتدار و مهارت کسی است که آن ها را ساخته ولی روز به روز رو به تخریب هستند و خطر نابودی لحظه به لحظه آنان را تهدید میکند.



همین طور در تمام ولایات افغانستان اثر های باستانی زیادی وجود دارد,ولی به علت جنگ های پی در پی بعضی از این اثار از بین رفته,به طور مثال بت های بامیان یکی از زیباترین آثار افغانستان بود ولی در زمان حکومت طالبان و جنگ های خونین آنان این آثار از بین رفته و حال دیگر وجود ندارند و بت های بامیان جز عجایب هفت گانه ی جهان بوده.



اثار باستانی دارای ارزش های زیادی است و باید برای حفظ و نگهداریشان کوشید,با آثار باستانی است که میتوان قدامت چندین ساله ی یک کشور را دریافت.یکی از وظایف اساسی وزارت اطلاعات و فرهنگ این است که در مقابل حفظ و نگهداری این اثار مسئول باشد.


سالانه از هرگوشه و کنار دنیا افراد زیادی به افغانستان میایند تا این اثار را بازدید کنندولی با دیدن اثار باستانی خراب شده متاثر میگردند.برای داشتن شهری زیبا باید آن را از هرنظری محفوظ بداریم.



برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه محجوبه هروی میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/MahjubaHerawiSchool/blog_post



About the author

MahjubaHerawiSchool

Mahjube Herawi School is located in the third district of Herat Province on Mokhaberat Street. It was named after a famous woman poet Mahjube Herawi (Mahjube Herawi’s real name was Bibi Safora and she was one of the famous Farsi pouter of Badqhis –Afghanistan. Mahjube has about 5,000 poems about…

Subscribe 0
160