محمود طرزی وآغاز زندگی سیاسی و ادبی وی

Posted on at


محمود طرزی وآغاز زندگی سیاسی و ادبی وی

 

محمود طرزی هفده ساله بود که با پدر مجبور به ترک وطن گردید او در نوجوانی با استعدادی بود که صحبت پدرش شعله استعداد اورا دامن زد .

وی زندگینامه خود را به تفصیل مینگاشت .علاوه بر آن به تحریر آثار دیگر علمی ، عرفانی و اجتماعی می ورزید.

 

کتب سیاحت در جوهوا،سیاست در زیر بحر ،سیاحت دور را دور کره زمین در هشتاد روز ، جزیره پنهان و سایر آثار دیگر در این بخش از وی به یادگار  مانده است که هر کدام نظر به انتخاب مضمون و حسن ترجمه وی بی نظیری و بی رقیب نوع خود می باشد .

علاوه برسایر آثار محمود طرزی اثری دیگرش بنام دستان معرف که در سال 1890در شام به قید تحریر درآورده و بعدا آنرا پس از برگشت به وطن به دو قسمت تحت عناوین :

روضته الحکیم محتوای دینی ، عرفانی ،حکمتی وفلسفی و از هردهن سخن و از هرچمن سمنی دارای مطالب ادبی در نظم چاپ نموده است.

محمود به کشورهای افریقا ، اهرام مصر ، ترابلس و تونس ، ایران ، عراق ، سوریه ، اردن ، ترکیه ، هندوستان سیاحت نموده و تحصیل اش را در ترکیه عثمانیه  (استانبول ، انقره ، ادریاول و هم در جامع الازهر مصر از مصافات امپراتوری عثمانی دوره های تحصیلی اش را سپری نموده است.

محمود طرزی در کتاب سیاحت نامه سه قطعه روی زمین را در 29 روز به صفت یک ژورنالیست واقعی با بیان فصیح و نگارش علمی حق ژورنالیزم را ادا نموده است .

او از جاهایکه دیده است به تفصیل موقعیت جغرافیایی ، سوانح تاریخی و اوضاع اقتصادی و اجتماعی را به بحث گرفته است.

محمود طرزی با یک خانواده اهل علم و عرفان از مردم شام رشته پیوند بسته بود و با همسرش  دختر شیخ صالح سدیه و رخت سفر بست .

 

در سال 902 با استفاده از فرمان عفو عمومی امیر حبیب الله خان که فراریان و تعبید شده گان دوره سلطنت پدر را اجازه عودت بوطن داده بود بکابل برگشت و از جانب حبیب الله خان به احترام پذیرفته شد.

 

ادامه دارد...



About the author

160