سود بردن از وقت و پند گرفتن از زمان-بخش نخست

Posted on at


هر چیزی را که انسان از دست میدهد یا کدام آرزوش میشکند ممکن است آنرا دوباره آورد لیکن زمان،وقت که اگر در آن کوتاهی ورزی محال است دوباره به گذشته برگردی و هیچ امیدی برای بازگشت نیست.


انسان زمانی عاقل شمرده میشود که در مقابل زمان حساس باشد،فرصت طلب باشد،زمان را بازی دهد نگذارد او را بازی دهد٬ چنانچه یک اندرز است که میگوید "زمان همچو شمشیر است که اگر تو آنرا قطع نکنی،تورا قطع میکند"


کسانی  که فکر میکنند همیشه بروی زمین جاودان هستند و سرنوشت و زندگی شان با زمین پیوند و گره خورده است بدون شک آنان گروهی فریب خورده زمان هستند، زمان را دست کم گرفته از فردای خود غافلند و فکر میکنند زمان را میتوانند بازی بدهند آنان در این بازیگری غرق بوده تا اینکه پلکهای چشم را برهم نهاده غرق آبشار زمان مگردنند.



بسیار زیاد حرت انگیز است نمیدانم چرا این باشنده گان زمین بزرگترین سرمایه خود را به لهو و عبث می گذرانند ولی زمان اصلا آنان توجه نمیکند زمان بیکار نیست منتظر شان بماند تا آنان از خواب غفلت بیدار شوند تقدیر با جدیت کار خود را میکند و فرشتگان همراه شان تمام اعمال شانرا ثبت و در روز قیامت مؤاخذه و محاسبه می گردنند. انسان دانا و هوشیار وقت را بسیار با ارزش میداند و از لحظه لحظه آن استفاده میکند چون میداند زمان عمر وی است هر لحظه ای که میگذرد از هر لحظه عمرش کم میشود ولی شخصی که به زمان ارزش قایل نشود بی گمان خود کشی کرده است.


بعضی ها فکر می کنند ما ایستاده ایم زمان میگذرد ولی در حقیقت ما بسوی سرنوشت خود روان هستیم این زمان است که ایستاده است مانند اینکه شما سوار بر یک وسیله نقلیه هستید فکر میکنید شما نشسته اید و اشیاه چهار اطراف تان میگذرد در حقیقت شما میروید ولی زمان که تشبیه ه اشیاه شده است ایستاده اند.



زمانه ای که عمر انسانرا، قدرت وجود انسان می بلعد و به صورت مان چین و چروک می اندازد این بزرگترین فرصت ما است تا توشه ای برای فردای ما جمع گردد. بعضی انسانها می گویند روز میشود شب میشود، روز میشود شب میشود یعنی چی؟ خداوند(ج) شب را جانشین روز و روز را جانشین شب گردانیده است تا ما رمز آنرا دریابیم الله(ج) این شب و روز و ما را بیهوده نیافریده است بلکه دنیا مانند میدان مسابقه فوتبال است که هر که گل بزند هم امتیاز بر تیمش کسب میشود و هم باعث خوشنودی مربی اش میشود نا گفته نماند او بر خود امتیاز کسب کرده و نمره اش بلند میرود یعنی هر که در دنیا زحمت بکشد، رنج ببرد، عرق بریزاند، اعمال نیکو انجام دهد و از اعمال پست دوری کند هم باعث افتخار اسلام، هم باعث خوشنودی الله(ج) و حضرت محمد (ص) و هم مقام او در نزد خداوند(ج) بالا میرود. اسلام به ارزش دادن زمان به ما تاکید زیادی کرده است و بر زمان اهمیت قایل شده است و آنرا گنج مسلمین و بزرگترین فرصتشان میداند.



برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه مېرمن حیاتی میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/MirmanHayatiHighSchool/blog_post 


روحیدا حسن زاده


ادامه دارد...



About the author

MirmanHayatiHighSchool

Mirman Hayati High School is one of the historical schools of Herat, Afghanistan. It was established in 1340 (1961). This school is located in the center of Herat city, on Shahid Mirwais 28 Street. It has 1,810 students in two shifts and 50 teachers. This school was first reconstructed by…

Subscribe 0
160