بررسی عمومی از وضعیت افغانستان

Posted on at


   اگر به ساختار اراضی افغانستان نظری بیاندازیم ، خواهیم دید که افغانستان یک کشور کوهستانی بوده که از چهار طرف محاط به خشکه میباشد و موجودیت کوه ها و دشت ها زمینه کوهستانی بودن آن را فراهم ساخته است . افغانستان دارای دریاها و دریاچه های زیادی میباشد که آب این دریاها از طریق یخچال ها، آب باران و برف های کوه ها تأمین میشود. اما متأسفانه به سبب عدم موجودیت سرمایه کافی بخاطر اعمار بندها ، آب این دریا ها از کشورمان خارج شده و کشورهای همجوار از آب آنها بهره می گیرند.



   بصورت عموم اکثریت نفوس این مملکت به زراعت اشتغال دارند. و زراعت بیشتر به شکل عنعنوی صورت میگیرد. چرا که امکانات و ماشین آلات کافی در دسترس دهقانان این سرزمین وجود ندارد.



   در سه دهه اخیر در اثر جنگ های که در افغانستان رخ داده است ، صدمه بزرگی، نه تنها به نیروی بشری وارد ساخته بلکه باعث تلف شدن ،مهاجر شدن و معیوب شدن میلیون ها نفر گردیده و سبب عدم پیشرفت و انکشاف اقتصادی در این مملکت شده است. اما خوشبختانه امروزه افغانستان در تمام عرصه ها بخصوص ورزش ، تجارت ، صنعت و غیره پیشرفت های چشم گیری داشته است.



   وجود معادن در این کشور به اهمیت اقتصادی آن افزوده است، و معادنی چون: طلا ، نقره ، الماس ، لاجورد، لعل ، یاقوت و زمرد در افغانستان وجود دارد. و همچنان صنایع دستی افغانستان از شهرت جهانی برخوردار است که عمده ترین صنایع دستی آنرا قالین تشکیل میدهد. واردات کشور مان نسبت به صادرات آن بیشتر است که این نشان دهنده یک اقتصاد فقیر میباشد. و همچنان واردات افغانستان نشان دهنده این است که در افغانستان محصولات کم تولید میشود و این کشور اقتصاد ضعیف دارد. صادرات این کشور را سنگ های قیمتی ، میوه های خشک و تازه و محصولات حیوانی و همچنان قالین و گلیم تشکیل میدهند. و در بازارهای خارجی ارزش به سزایی دارند.



   زیادتر مردم این سرزمین را مردم بیسواد تشکیل میدهند چرا که در اثر جنگ های اخیر از نعمت تعلیم و تربیه محروم گردیده اند. و همچنین باید یاد آور شد که امروزه جوانان این مملکت بخاطر کسب علم و دانش زحمات بیشماری را متحمل میشوند.


نویسنده: مرسا قدیری



About the author

morsaghadri

Student at AliSherNawaieSc in 12th Class.She Very Interest to Learn About Film Annex and She Want to Write Blog in Soon.

Subscribe 0
160