افزایش گدایان درشهر

Posted on at


 


در هر گوشه وکنار شهر که بنگریم گدایانی را میابیم که دست به گدایی میزنند وبیشتردر اماکن عمومی وجاهای شلوغ گشت وگذار دارند وگدائی میکنند .واین به یک شغل و وسیله در آمد برای شان تبدیل شده است .


گدایان چندین نوع هستند یعنی اینکه اگر دقیق شویم با چندین دلیل که باعث گدایی شان شده است مواجه میشویم .که در حد معلومات به هر دلیل آن میپردازیم.



ازجمله دلایل میتوان در قدم اول فقر را نام برد افغانستان کشوریست که گراف بیکاری در آن بلند است وزمینه های کاری موجود نیست ومردم ما بیشتر از فقر ونبود فرصت های شغلی رنج میبرند از اینرو ناچار وناخواسته مجبور میشوند به گدایی روی آورند واز این راه امرار معاش نمایند .



دیگر مورد اعتیاد است در کشوری که در کشت مواد مخدر مقام اول رادارد وبیشتر از جوانان به مواد مخدر معتاد بوده وبار دوش جامعه خود گردیده وزندگی شان خراب میشود اکثریت فامیل های شان نیز بجای کمک کردن وحمایت شان تا اینکه پس صحتمند شوند آنها را از خود می رانند ودور میسازند واین اشخاص در کنار خیابان ها زیاد دیده میشوند وبرای زنده ماندن گدایی میکنند .



از دیگر دلایل بیجاشدن ومهاجرت هااست که مردم از مناطق شان بنابر دلایل مختلف بیجای وآواره میشوند ونبود سر پناه شغل ووسایل زندگی وسختی روزگار آنها را مجبور به گدایی میکند . وبیشتر دلیل بیجا شدن مردم در کشور ما از مناطق شان نبود امنیت است که مردم از ترس به خطر افتادن جان شان مجبور به ترک خانه های شان میشوند .



ودیگر آمدن باندهای گدای گران از کشور های همسایه که به گدایان داخلی افزوده است خصوصا در شهر هرات این مورد رازیاد میتوان دید که به شکل ها ی مختلف برای مردم مزاحمت ایجاد میکنند وروز به روز به تعداد شان افزوده میشود ودولت هیچ توجه دراین زمینه ندارد 


در کل بیشتر این گدایان گدایی به یک شغل برای شان تبدیل شده وبه آن عادت نموده اند در حالیکه این درست نیست که درصورت بی نیاز بودن هم گدایی میکنند وبرای گدایی کردند از حیله های زیادی استفاده میکنند واذهان مردم را مخشوش میسازند .



پیامبر گرامی اسلام می فرماید : ((دست دهنده بهتر از دست گیرنده است .)) شخص مسلمان باید بکوشد تا از دست رنج خود بهره مند شود نه با خواستن از دیگران .


 



About the author

nazakat25

نزاکت آزرم متولد شهرهرات 1372
محصل شرعیات
وظیفه معلم

Subscribe 0
160