چگونگی پیدایش زغال سنگ و طرز استعمال آن

Posted on at


تقریبآ دو هزار سال قبل در ممالک یونان،چین و ایتالیا از این ماده تنها به حیث یک ماده سوخت استفاده میشدکه الیته زعال سنگ در قرن دهم میلادی از معادن آلمان استخراج گردید.



در اوائل به این عقیده بودند که این ماده منشاء حیوانی دارد که بالاخره به اثر گذشت زمان به این نتیجه درسیدن که این ماده منشاء حیوانی نداشته بلکه منشاء گیاهی داردکه با گذشت زمانهای طولانی در داخل زمین به اثر جریان های بیولوژیکی،شیمیائی و زئولوژیکی به زغال سنگ مبدل شده و انسان ها از آن بهره میبرند تمامی زغال سنگ ها به یک طریقه مشخصی بوجود نمیایند بلکه آنها با شرایط مختلف دوران متفاوت زمین از همدیگر فرق میکنند.



همه زغال سنگ ها توسط گرما تجزیه شده و به مواد مختلفی مبدل میشوند که از نگاه تجاری و کاربردی از ارزش واهمیت بسزائی برخودار میباشند.بسیاری از انواع این ماده از مواد روغنی وگازات تشکیل میشوند که اکثرآ شامل قطرات زغال سنگ میباشند.در این ماده مواد مختلفی مانند بنزین،تولوین،نفتالین،گزیلن و غیره وجود دارد که به اثر عملیه تقطیر میتوان این مواد را از همدیگر جدا نمود.بنآ چند نوع زغال سنگ در معادن کشور های مختلف وجود دارند که تقریبآ از تمامی انواع این ماده میتوان برای سوخت و تهیه کردن زغال کک استفاده کرد.که تقریبآ (78)فیصد زغال سنگ را برای تولید برق ،بخار، تولید کک ،آمونیاک،گاز زغال سنگ ومواد نفتی نسبتا سبک مصرف میشودو همچنان در رنگدانه ،پرکننده،تصفیه کردن آب،در تولید توربین های بخاری ، در شرکت ها و کارخانجات، راه آهن و در کشتی ها و همچنان به حثی مواد سوخت در خانه های ممالک پیشرفته استفاده میشودکه سالانه در حدود 80فیصداین ماده به حیث  ماده سوخت مصرف میشود. از تقطیر زغال سنگ بعضی از مواد مفید،ضروری و غیر ضروری بدست میاید.



این ماده در داخل زمین به اثر بقایای گیاهان مانند درختان،بوته ها وسایر گیاهان با گذشت زمان طولانی مدت در آب و هوای مرطوب و زمین های ملایم بوجود میاید.که این گیاهان بعد از خشک شدن واز بین رفتن بداخل باتلاق ها افتاده و بعد از طی مراحل مختلف و مدت ها وبارسوب نمودن مواد معدنی بروی آنها به اثر فشار خشک ،سخت و جامد شده که به زغال سنگ یا لنیت تبدیل میشود. وزغال سنگ انواع و اقسام مختلفی دارد که عبارت اند از زغال سنگ های قیر،زغال سنگ های کک،زغال سنگ ها پست ،گوگرد ،کلر،فسفر،خاکستری و نیتروژن میباشد.  




About the author

160