زنده گی نامه ی یک دختر افغان-بخش دوم

Posted on at


مادر فرزندان خود را بزرگ کرد, گاهی اوقات از سوی یک عده خیر بخ دروازه ی خانه ی آن ها میآمدند و و برایشان مقداری برنج, روغن و برخی دیگر ضروریات را کمک میکردند. در یک زمستان تیره و تار خانه ی کاه گلی آنان فروریخت و خراب شد, یک ماه با سختی فراوان با سرمای زیاد در خانه های اقوام و خویشاوندان به سربرد تا شوهرش آن خانه ی ویران شده را دوباره از نو ساخت.


ولی باری دیگر برای دختر بزرگش خواستگار آمد, آن ها دختر خود را عروس کردند. خانواده ی داماد مقداری پول و صد جریب زمین را به عنوان شیر بها به خانواده ی عروس دادند. ولی آن دختر بدون فکر و دلسوزی به پدر و مادرش با پسر دیگری دوست شد و همرایش از خانه گریز کرد. مادر بیچاره تمام مکان ها را زیر و رو کرد تا شاید دختر ساده اش را بیابد ولی انگار زمین سوراخ شده بود و دخترش در اعماق زمین فرو رفته بود.



خویشاوندان دخترش آمدند و تقاضای پول و زمین هایی که برایشان داده بودند را کردند, آن ها هم تمام چیزهایی که برای دخترشان داده بودند را پس دادند و زنده گیشان هماره به سختی و در به دری پیش میرفت. بعد از چهار ماه دخترش همراه شوهرش آمد و به مادرش گفت: زنده گی من بسیار خوب است و در یکی از ولایت های دور همراه با همسرم زنده گی میکنم.


او یک ماه در خانه ی مادرش ماند و دوباره به خانه ی شوهر بازگشت, مادر بیچاره باز هم شکر گزار خداوند بود و همواره برای سلامتی فرزندانش دعا میکرد در صورتی که پدرش گفته بود که دختر دومیش را به او بدهند, دختر بیچاره گریه میکرد و میگفت من نمیخواهم عروس شوم ...



زنده گی زن بیچاره به همین منوال ادامه داشت, و او شکر گزار خداوند بی نیاز بود و او نیز با خرسندی تمام میگفت حال اگر یک دخترم خوشبخت است از دعاهای چند سال پیش است و من بیشتر از این شادم که فرزندانم سالم اند و من نیز با تمام بدبختی ها محتاج کسی نشدم و برای بدست آوردن رزق حلال تلاش زیادی نمودم.


پس در زنده گی خویش باید همواره قدر دان زحمات مادر و پدر و سپاسگذار و شکرگزار نعمات های بی پایان پروردگار عالمیان باشیم.



برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه ميرمن حیاتی میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/MirmanHayatiHighSchool/blog_post


اسما حیدری



About the author

MirmanHayatiHighSchool

Mirman Hayati High School is one of the historical schools of Herat, Afghanistan. It was established in 1340 (1961). This school is located in the center of Herat city, on Shahid Mirwais 28 Street. It has 1,810 students in two shifts and 50 teachers. This school was first reconstructed by…

Subscribe 0
160