مصاحبه با ترینا رؤوفی محصل رشته طب

Posted on at


من ترینا رؤوفی هستم, از ولایت زیبای کابل میباشم ولی تولدم در ولایت بدخشان بوده به این دلیل که پدرم صائب منصب بود و به خاطر وظیفه خود به آن ولایت سفر کردند و من و 1 خواهر  و دوبرادم در آنجا تولد گردیدیم . من فرزند سوم فامیل میباشم و اکنون 21 سال سن دارم و تا صنف پنجم را در ولایت بدخشان و باقی آن را در لیسه عالی الفتح تعقیب نمودم.



از خاطره کودکی .... فقط دوران طالبان را به خاطر دارم, روزهایی  که مادرم مجبور بود به خاطر بیرون رفتن از خانه چادری یا چادربورقه سر کند که آن هم بسیار به ندرت که از خانه به منظور خرید خارج میشد, زیرا طالبان در وجود همه یک ترس مبهم ایجاد شده بود و مردم به خاطر نجات جانهای خود زیاد جایی نمیرفتند و کودکان نمتوانستند به آرامی در بیرون و کوچه ها به بازی های کودکانه شان برسند.


ولی حالا خدا را شکر میکنم که با آمدن رئیس جمهور کرزی آرامی و آزادی دوباره به وطن مان بازگشت و نه آنقدر ظلم بالای زنان و کودکان صورت می گیرد و نه درس و تعلیم برایشان ممنوع است بلکه هر کس میتواند ادامه تحصیل دهد و به نظر من این بسیار خوب و عالی است زیرا فقط با رشته درس و تعلیم میتوان آینده افغانستان را دوباره رقم زد و با علم میتوان به بلندی های موفقیت در زندگی دست یافت.


یکی از آرزوهای من همین بود که رشته طب را در پوهنتون طبی کابل بخوانم اما متاسفانه نتانستم نمره مکمل را در امتحان کانکور بسازم , و اکنون رشته داکتری را در یکی از پوهنتون های شخصی کابل میخوانم و آرزو دارم که بتوانم یک داکتر خوب و موفق در زندگی ام شوم و افراد مریض را به گونه درست تداوی کنم تا نیاز نباشد که هموطنان ما که مریض میشوند برای علاج درد خود به خارج از افغانستان سفر کنند, آرزو دارم که افغنستان ما در هر بخش و رشته ای خود کفا شود تا مردم ما زیاد به افراد خارجی متکی نباشند.


شعار من برای جوانان وطن همین است تا که میتوانند در س بخوانند, اگر در امتحان کانکوربی نتیجه شدند, هیچ فرقی نمی کند, میتوانند در بعضی مراکز تعلیمی درس بخوانند ,



باید همه ما با هم یکدست شویم تا بتوان افغانستان آزاد و سربلند و عاری از کمک های بیگانگان شویم.


من شخصا به غیر از درس  به ورزش و موسیقی علاقه مند هستم و خیلی دوست دارم تا یک موسیقیدان شوم ولی تا به حال جایی برای آموختن موسیقی نرفتم , شاید در آینده جایی باشد که فقط برای خانم ها باشد و خانم ها بتوانند آزادانه موسیقی بنوازند من هم اشتراک خواهم نمود.


در اوقات بیکاری معمولا کتاب میخوانم چون من وقت بیکاری زیادی ندارم به خاطریکه درس ها و کتابهای رشته طب بسیار مشکل و زیاد است و برای اینکه با نمره خوب و عالی فارغ شوم باید زیاد بخوانم.


از نظر من دولت سهولت های درسی و تعلیمی بسیاری برای شاگردان و محصلین فراهم کرده است و نظر به گذشته ها بسیار پیشرفت ها در افغانستان ما به چشم میخورد, در بخش های مختلف ورزش, در رشته علم و تحصیل , تکنالوژی, ساخت و ساز, اداره دولت و حکومت داری ..... غیره ارگانها میتوان پیشرفت ها و تغییرات زیادی دید که اینها همه نشانه پیشرفت و توسعه کشورمان است.


و خدا را بسیار شاکر هستم به خاطر همه نعماتی که در اختیار بنده هایش قرار داده است.


خوب .... یکی از پیشرفت های افغانستان شرکت افغان سیتادل با پروژه وامن انکس بوده میتواند, شرکتی که به فکر طبقه اناث است و کمپیوتر لپ را برای مکاتب فراهم میسازند, این خود نمونه ای از پیشرفت است برای افرادی که با علم کمپیوتر هیچ آشنایی ندارند زمینه بسیار خوبی را فراهم میسازد و این خدمتی که این پروژه انجام میدهد برای نسل در نسل باقی می ماند که هم خدمتی برای مردم است و هم کسب ثواب برای آخرت.


به امید توسعه پروژه  وامن انکس.


وامن انکس



About the author

womensannex-kabul

Women's Annex Kabul is a blogging and film platform that empowers the women and children of Central Asia with a "pay for content" model where bloggers and filmmakers get paid based on their Buzz (performance) Score. Monthly payouts on Women's Annex can range from as little as $5 per month…

Subscribe 0
160