بن بست انتخابات

Posted on at


افغانستان بعد از سالهای زیادی صاحب حکومت دموکرات شد و هدف اصلی آن تمثیل دموکراسی در این کشور بود. برای به نمایش گذاشتن دمکراسی و رواج مردم سالاری انتخابات یکی از روند های لازم و ضروری بود. ما شاهد چندین دور انتخابات در این کشور بوده و در آن سهم گرفته ایم. بشکل معمول مردم از انتخابات بحیث فرصت برای ابراز دیدگاه خود استفاده میبردند و در آن با شور و علاقه زیاد سهم میگرفتند.


شور و علاقه مردم در سهم گیری و اشتراک فعالانه در روند های ملی زبان زد همه نهاد های داخلی و خارجی است. بعد از انتخابات زمانیکه صف های بلند و بالای مردم را در حوزه های انتخاباتی شاهد بودیم, تعجب و حیرت بسیاری را با خود داشت و برای بسیاری از خارجی ها اصلن ممکن نبود که چنین چیزی را باور کنند. که در این کشور جنگ زده با این پیمانه مردم به پای صندوق های رای میروند و چنین اشتراک گسترده و فعالانه ای دارند.



انتخابات در دور نخست به نتیجه نرسید و هیچ کس نتوانست میزان لازم یعنی پنجاه جمع یک را که به اساس قانون اساسی افغانستان شرط لازم برای پیروزی است را پوره نماید. انتخابات به دور دوم کشیده شد و با صرف ملیون ها دالر بار دیگر مردم به پای صندوق های رای رفتند و در شرایط نا امن و دشوار به تمثیل دمکراسی پرداختند.



اما همه چیز این بار بشکل درست و قانونی آن پیش نرفت. شواهد و اسناد زیادی مبنی بر تقلب گسترده و ملیونی به دسترس همگان قرار گرفت و مردم را دچار حیرت کرد. نهاد های انتخاباتی نتوانستند مردم را قانع کنند که روند از شفافیت لازم برخوردار است و در نتیجه راهپیمایی ها و اعتراض های مردمی شکل گرفت.



برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس بانوان انکس هرات میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید: 


http://www.filmannex.com/herat-womensannex/blog_post 



About the author

herat-womensannex

Herat Digital Citizen Fund is subpart ofDigital Citizen Fund based in NYC. Digital Citizen Fund.com is a blogging and film platform that empowers the women and children of Central Asia with a "pay for content" model where bloggers and filmmakers get paid based on their Buzz (performance) Score. Monthly payouts…

Subscribe 0
160