بازی های کمپیوتری و کودکان

Posted on at



آنچه بيشتر کودکان و نوجوانان را شيفته خود مي کند، بازي کامپیتری است. پيشرفت کيفيتي اين بازي ها به فاصله ي کوتاهي در هر جا رواج يافته و بازار سامان بازي و لوازم سمعي و بصري را به تسخير خود در آورده است.
اين بازي ها که داراي تصاوير دو بعدي است تا 50 درصد با تصاوير واقعي انطباق دارد و همچنين داراي موسيقي متن هستند. چيزي که اخيراً بر تعداد طرفداران اين بازي ها افزوده. قيمت مناسب آنها براي مصرف کننده است. علاوه بر اين چون کودک و نوجوان خود اجرا کننده و در بطن بازي است و همراه با ساير شخصيّت هاي بازي درگير ماجراهايي مي شود که طراح بازي براي او تدارک ديده است. براي او بسيار جذاب است.
اين بازي ها با استفاده از تصاوير پر تحرک و صداهاي مهيج، دنيايي از هيجان را به اين انسانها تشنه جنب و جوش ارزاني مي کند و همين جذبه، روح و جسم آنان را مطيع خود مي سازد و به عالمي از تخيلات مي برد که خود را محور و قهرمان اصلي ماجرا مي پندارند.
محاسن بازي هاي رايانه اي
- يادگيري را آسان و توجه بچه ها را جلب مي کند.
- با کامپیوتر هر چند بار که بخواهند، مي توانند موضوعي را ببينند و مرور کنند.
- برنامه هاي بسيار متنوعي هستند که به کودکان امکان مي دهد تا رسامی ها يا داستان هايي را خلق کنند و يا بازي هايي هستند که کودکان را به تاريخ يا جغرافيا علاقه مند مي کند.
- برنامه آموزشي به کودکان کمک مي کند تا مهارت هايي را تمرين کنند.
- کودک بدون کثيف کردن لباس ها و اطراف مي تواند به راحتي نقاشي بکشد و رنگ ها را عوض کند. مثلاً اگر از رنگ سبز لباس نقاشي اش خوشش نيامد آن را سرخ مي کند، رنگ سرخ رضايت او را فراهم نکرد رنگ آبي وغیره ...
- مفاهيم و مباني رياضيات را با کمک شکل هاي کودکانه به کودک آموزش مي دهد.
- به عقيده ي بعضي از داکتران، بازي هاي کامپیوتری به کودکان کمک مي کند که به داروهاي مسکن کمتر احتياج پيدا کنند.
- بازي هاي کامپیوتری بچه ها را وارد دنيايي مي کند که کنترلش در دست آنهاست و به همين دليل آنها از اين بازي لذت مي برند.
- باعث هماهنگي چشم و دست و پرورش عضلات ظريف کودک مي شود.
- وسيله ي کمک آموزشي براي معلولين و پرکردن اوقات فراغت آنان است.


این بازی ها اثرات مخربی روانی و اجتماعی دیگری نیز در پی دارد که انشاالله در وبلاگ بعدی درج خواهم نمود.



About the author

jamil-yosufi

I tell stories. Sometimes those stories take the form of a documentary or music video, sometimes they’re in the form of a short film. JAMIL YOSUFI (born August 2, 1988) is an Afghan film director, DP & Visual FX , 3D Artist. He is a freelance filmmaker, director, Visual FX…

Subscribe 0
160