کـابـــل زیبــا و باستــــان

Posted on at


کابل پایتخت افغانستان یکی از زیباترین شهر های افغانستان میباشد که دارای سه هزار و پنجصد ۳۵۰۰ سال قدامت تاریخی میباشد و پادشاهان گوناگونی برای بدست آوردن این شهر زیبا می جنگیدند تا آن را بدست بیاورند به خاطریکه این شهر در بهترین موقعیت استراتیژیکی آسیا قرار دارد.



شاعران پادشاهان و اشخاص سیاستمدار که از این شهر عبور میکردند در این شهر برای مدت زیادی ماندگار میشدند زیرا از تمامی ولایات افغانستان شهر کابل است که بهترین آب و هوا را در فضای خود جای داده است. خوش  آب  و هوابودن این شهر به این خاطر است که از چهار طرف با کوه مقید شده است و موجودیت این کوه ها نه میگذارد که این شهر آنقدر سرد شود و نه بیش از اندازه گرم که در هر فصلی قابل زندگی است.دارای میوه های خوش طعم و گوارایی است و سوغات این شهر باستان میوه های خشک و گلیمچه افغانی میباشد که در تمامی کشورها شهرت و نام خاصی دارد.


چنانچه گفته میشود که عشقری یکی از شاعران فارسی زبان زمانیکه به ولایت کابل سفر کرد و آب و هوای خوش و دلنشین کابل به سرش خورد همانجا  شعری را سرود بدین گونه:



  


دلم در شهر کــــابل بيقرار است               به ترکــــــــستان گل سرخ مزار است


سگان آستان شــــــــــــاه مردان                 شـــــــــــــــود گر آشنايم افتخار است


خــــــبر از کوتل سالنگ دارم                  که متر برف هـــزار اندر هزار است


                             برفتن عشـــــــــقری تعجيل بايد                


                            که ياران و رفيقان انتظار است             


ولایت کابل دارای بیش از ۳ میلیون نفوس میباشد و دارای مساحتی به اندازه ۴۲۵ کیلومتر مربع است.


زمانیکه بابر شاه از کشور هندوستان به افغانستان عودت کرد و خود را پادشاه افغانستان مقرر کرد ولایت زیبای کابل را به حیث پایتخت خود انتخاب کرد و در منطقه ای که امروز  آنرا باغ بابر مینامند و محل تفریگاه مردم میباشد یک قصری بنا کرد و به همراه آل  و اولاد خود در آنجا زندگی کرد. بابر شاه میگفت که تا به حال نه در هندوستان و نه در هیچ جای افغانستان جایی به زیبایی و دلنشینی کابل ندیده است. بعد از آن او در کابل ماندگار شد تا که در قصر خود جان داد  و اکنون در باغ بابر دفن است. و این نمای تاریخی و زیبا از آن زمان تا اکنون به یادگار مانده است.


  


کابل در طول جنگ های داخلی و خارجی خسارت زیادی دیده است و به گفته ی قدیمی ها : کابل قدیم کجا؟ و کابل حال کجا؟


شهر کابل تاریخ بسیار طولانی را پشت سر گذرانده است و در دوره های شاهان مختلف مورد تخریب و گاهی هم بازسازی قرار میگرفته است. نظر به بعضی تاریخ شناسان شهر کابل در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است.


این شهر نظر به موقعیت خوب جغرافیایی همیشه مورد تصاحب بیگانگان قرار میگرفته و اکنون هم کشورهای زیادی برای بدست آوردن این شهر تلاش های بیشمار خود را میکنند و سیاست های گوناگونی را بالای شهر کابل پیاده میکنند.


فیصدی بیشتر کابلیان را مردم تاجیک تشکیل میدهند که در حدود ۴۶٪ میشود و بعد از آن مردم هزاره  و پشتون و ازبک در رده های پایینتر قرار دارند.


  


کابل مناطق زیبای دیدنی  و باستانی زیادی دارد که به زیبایی و شهرت این شهر می فزاید مانند:


چهار باغ کابل-باغ بابر-شاه دو شمشیره-بالاحصار-زمین گلف-دریای قرغه-هوتل اینترکانیننتال-باغ بالا-هوتل کابل سرینا-کوچه مرغ فروشی که از زمانه های بسیار کهن باقی مانده است-قصر دارالامان- عاشقان و عارفان-نگارخانه و یا نگارستان ملی-آرشیف ملی که مکان نگهداشت اشیای تاریخی و باستانی افغانستان میباشد –کارته سخی محل گذرگاه حضرت امیرالمومنین علی ع و خیلی مکان های دیگر که نمای این شهر را بالا برده است.


وامن انکس



About the author

womensannex-kabul

Women's Annex Kabul is a blogging and film platform that empowers the women and children of Central Asia with a "pay for content" model where bloggers and filmmakers get paid based on their Buzz (performance) Score. Monthly payouts on Women's Annex can range from as little as $5 per month…

Subscribe 0
160