عمل به نظام شوری

Posted on at


عمل به نظام شوری:


استبداد و خودکامگی حکام در صدور دستورات خود، بدون رعایت مشورت با صاحبان علم و اگاهی و تجربه، اکثر اوقات باعث لطمه های شدید و وارد امدن خسارات و زیانهای جبران ناپذیر بر مصالح ملت میگردد. صفحات تاریخ پر از این گونه احکام و دستورات  مستبدانه نادرست و زیان اور میباشد. هیچگاه حکومت مستبدی وجود نداشته، مگر اینکه مملکت را به ویرانی و ملت را به ذلت و خواری کشانیده است.



 


حکومت بر اساس شوری، نظامی است که صلاحیت و کارایی در پیشرفت و ترقی و خوشبختی ملتهای به اثبات رسانده است. مسلما نظر جماعت و همه صاحب نظران بهتر ودرست تر از نظر یک فرد میباشد و عقلهای متعدد قویتر و مفیدتر از یکی از انهاست.



قران کریم این را به ما میاموزد که نظام شوری را پیروی کنیم. داستان ملکه سبا را برای ما بیان میکند. در ان موقه که او نامه تهدیدنامه سلیمان را دریافت میکند متوجه میشود که مملکتش مورد تهدید به هجوم لشکر شده است؛ ملکه چه عکس العملی از خودش نشان میدهد؟ ایا به تنهای به اتخاذ تصمیم روی اورد و با کسی مشورت نکرد؟ خیر بلکه اشراف و سران قوم خود را جمع کرد و به انان گفت: ای سران و بزرگان قوم! نظر خودتان را در این موضوع مهم که برای ما پیش امد است به من بگویید! چرا که من هیچکاری را بدون مشورت و حضور و اطلاع شما انجام نمیدهم.



این اصل که قران کریم انرا برای ما بیان میدارد به عنوان اصل و احکام پایه نظام شوری امده است و تمام و دستورات دنیایی متمدن بر اساس نظام شوری صادر میشود که به اسم های مختلف مانند مجلس سنا، مجلس شوری،  مجلس ملت و ... از انها تعبیر به عمل می اید.  



About the author

Maghror

i am 20 years old :)

Subscribe 0
160