پرتقال و خواص ان از نظر طبی

Posted on at


پرتقال و خواص ان از نظر طبی


از نظر غذایت در حقیقت معدن انواع مواد ضروری برای بدن انسان می باشد. در یک پرتقال 23 قسم مواد مختلف وجود دارد و مقدار زیادی ویتامین (ث) یا (اسید اسکوربیک) در پرتقال یافت میشود مضافا بر ویتامین (ث) قند میوه فسفور، اهن، ویتامین (ب1) و (ب2) و اسید نیکوتینیک در پرتقال وجود دارد.


امروزه پزشکان به اشخاصی که می خواهند لاغر شوند و همچنین به اشخاص مبتلا به فشار خون توصیه میکنند پرتغال میل کنند.


مبتلایان به زخم معده غالبا به علت نداشتن ویتامین (ث) به این مرض مبتلا میشوند.


 


نا گفته نماند که اب پرتقال را نباید صاف کرد زیرا قسمتهای از ذرات مغز پرتقال که در عصاره اب باقی میماند دارای مواد معدنی و ویتامین میباشد.


اب پرتقال را اگر میخواهند چند روزه نگه بدارند باید درب انرا محکم ببندند که هوا نکشد،  زیرا اب پرتقال در اثر ماندن و نگه داشتن ویتامین خود را از دست نخواهد داد اگر هوا نکشد.


از پرتقال علاوه بر مصرف غذایی و طبی استفاده های صنعتی هم مینمایند مثلا از دانه های ان یعنی هسته های پرتفال یک نوع جوهر و همچنین روغن نباتی استخراج مینمایند و (هرهر) که از دانه های پرتقال بدست میاید برای تثبیت هر نوع رنگی بر روی پارچه های ابریشم مصنوعی به کار میرود.



از پوست پرتقال (تربین) که در رنگرزی چوبهای داخل اب مانند کشتی ها مصرف میشود به دست میاورند و همچنین دارای مواد زیادی الکل میباشد که اگر کبریتی را روشن نموده در مقابل پوست پرتقال ابدار و تازه نگه دارند و پوست را فشار دهند ذرات مایع که از پوست پرش میکند و به اتش کبریت میرسد ایجاد برق و سوزندگی مینماید. این همان مواد الکلی میباشد مخصوصا این عمل در پوست نارنگی کاملا مشاهده شده است.


در پوست پرتقال از هر موادی زیاد تر (کاروتن) موجود است که همه ساله میلیارد ها (ویتامین آ) از ان استخراج میشود بعد از انار و انگور و خربوزه هیچ میوه ای پر منفعت تر از پرتقال برای بشر نیست و خوردن ان برای سلامتی و بهداشت بشر لازم است.



 


 



About the author

160