ظلمنا فسنظلم

Posted on at



حكايه تعود ... هي حكايه تعود اللي حياتنا كلها مبنيه عليها ، بتعود علي الحاجه فبحها وبتمسك بيها اوي واحافظ عليها واحاول علي قد ما اقدر مش اضرها ، واعتبر الحاجه دي خلاص بتاعتي ، ويترسم جوايا ان الحاجه دي مستحيل ابعد عنها وا اسبها او تسبني ، ووقت ما ازهق منها او هي تزهق مني ، بحس ان كل اللي جوايا ده وهم ومكنشي حب من الاساس كان بس " تعود " ..



وده اللي بنعمله كتير اوي في حياتنا ، وخصوصا في علاقتنا باشخاص معينه ، بنفضل نحكي الناس دي ونعتبر ان هما كل الدنيا بالنسبه لينا وفي لحظه بنحس اننا اتعودنا علي الناس الغلط ولازم نبعد ونرتاح منهم ، كتير اوي بيكون بدون سبب ، بس بنحس اننا عاوزين نعمل كده اوي علشان احنا ولا عاوزين نخدعهم ولا عاوزين نخدع نفسنا ، فالبعد بيكون هوه الحل .



ودايما اكتر شئ بيوجع في لحظات الفراق بتاعت التعود علي شخص او شئ معين ، اننا نرحل بدون استاذن ، بدون ان نعرفهم الاسباب ، لاننا لا يوجد عندنا ايه اسباب ، نحن كنا نريد هؤلاء الاشخاص في وقت معين وانتهي هذا الوقت ، ولا نريد ان نصدمهم ونقول لهم هذا السبب لاننا فعلا تعودنا عليهم في يوم ومن الممكن احببناهم ولكن ليس حب انني ساكمل مع هذا الشخص بقيه حياتي ، لذلك نحاول ان نرحل بهدؤء بدون ان نجرحهم متخلين ان هذا هوه الصواب بالنسبه لهم ..



ولكننا دايما نكون مخطئين ، فنحن بكل الاحوال سنجرحهم سواء اكملنا معهم ، او قررنا الرحيل بعيدا فهكذا صعب وهكذا مؤلم ، ولكن نقنع انفسنا ان هذا هو الصواب وانهم لفتره سيحزنون وسينسون ، ثم نقوم بقطع كل علاقتنا معهم ولا نحاول ابدا ان نعرف اي شئ عنهم ، وكأنهم كانوا سراب في حياتنا وسننساه وبالفعل ننساه بكل سهوله وكأن هؤلاء الاشخاص لم يدخلوا حياتنا من الاساس .



ويعد الشئ الوحيد الذي يفكرنا بهم هوه ضميرنا الذي يؤنبنا علي ما فعلناه باشخاص لا تستحق ان نفعل معها هكذا ، ولكن ان نفكر بهم فهذا صعب ، ان نحاول ان نشعر بجرحهم فهذا مستحيل ، لا ادري ماذا فعلناه هذا هوه الصواب ام ماذا ؟؟
لا ادري هل نكمل مع اشخاص لمجرد انهم يحبونا واتعودوا علينا ونخدعهم ؟؟ ام نتركهم بعيدا مع جراحهم ونعيش نحن في حياتنا ؟؟؟ القرارين مستحيلين لمن هم اصحاب الضمائر التي تخاف علي شعور من تقربنا منهم وجعلناهم يشعروا اننا كل شئ بالنسبه لهم ثم مللنا منهم وقررنا الرحيل ..


 


About the author

ghada-meshref

طالبه بقسم الصحافه بكليه الاعلام جامعه القاهره .....

Subscribe 0
160