تواضع پیامبر

Posted on at


تواضع پیامبر


کمترین حاکم و قدرتمندی وجود دارد که قدرت و تسلط و زمام امور را در دست گیرد و دارای تواضع و فروتنی باشد. مخصوصا در دورانهای گذشته که غرور و کبر، یکی از قاعده و خصلت اشکار حاکمان و پادشاهان بوده است.



ولی محمد از این خصلت متداول دور و یکی از خصوصیات اشکار او تواضع و فروتنی بود.


از هدفهای رسالت او نابود کردن خوی زشت کبر و غرور بود که درمیان مردم گسترش فراوان داشت. اغلب اوقات که قومش را پند و اندرز میداد، میگفت: کسی که به اندازه ذره ای کبر و غرور در دل داشته باشد، وارد بهشت نمیشود.



 محمد تمام زندگی خود را در نهایت فروتنی و تواضع به سر برد. در پایین مجلس مینشست و حق هر یک از هم مجلسان را ادا میکرد و احترام لازم را به نحوی رعایت مینمود که همنشینش احساس نمیکرد، کسی دیگری را از او محترم تر می دارد.



یک بار محمد به میان اصحاب امد و بر عصای که داشت تکیه کرده، انها هم به احترامش از جای خود بلند شدند. فرمود: بلند نشوید! انگونه که عجم ها ( غیر عرب) به عنوان تعظیم برخی نسبت به برخی دیگر، از جای خود بلند می شوند.


از جلوه گاههای تواضعش این بود که خود کفشها و لباسهایش را پینه میزد و در منزل کار میکرد. گوشت را با خانواده اش خرد میکرد. از همه با حیاتر و ازرمتر بود. چشمش را در روی کسی خیره نمیکرد. به دعوت بنده و ازاد پاسخ میداد.



درمیان اصحابش می نشست و به نحوی که در اخر مجلس قرار میگرفت.


کسی که با او می نشست و یا برای کاری به نزدش میامد، صبر میکرد تا او بلند نمیشد و نمیرفت، او را ترک نمیکرد. کسی که چیزی را از او میخواست، یا نیازش را براورده میکرد، یا با سخنان شیرین او را راضی میگرداند.


 


 



About the author

Selfish

This is Selfish Banoo 18 years old, from Afghanistan.

Subscribe 0
160