احمد شا مسعود

Posted on at


http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%B4%D8%A7%D9%87_%D9%85%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF 


احمد شما مسعود در ولایت پنجشر به دنیا امد او در ۵ سالگیبه مکتب رفت. بعد از فارغ شدن به پوهنتون پولتخنیک کابل راه یافت .بعد از حمله روسها بالای افغانستان احمد شا مسعود به کشورالمان رفت و در انجا به تحصیلات عالی خود ادامه داد بعد از تمام شدن تحصیلات عالی خویش از راههای کاچاکی به کشور عزیز خویش برګشت . در زما نیکه در وطن خود ظلم و ستم روسها را دیده تحمل نه توانست به دوستان هود دست به دست هم داد و به امکانات اندک شروع به جهاد علیه لشکر سرخ روسا کرد.او نسخت از ولایت خود شروع کرد و اهسته اهسته مجاهیدن و طرفدان زیادی به او پیوست او علیه روسها می جنګی  چند سال با روسها جنگید و روسها شکست خورد او فرمانده تمام مجاهیدن طرف شمال بود بعد از فروفاشی دولت داکتر نجیب الله او طی رهبری استاد ربانی کابل را در کنترول خود گرفت. اما زمنیکه و اهسته اهسته در بین مجایدن اختلافات روز به روز بیشتر می شود بلاخره که طالبا از طرف پاکستان به کشور هجم اوردن طالبان با بیسیار سرعت از طرف جنوب بیشروی کردن هتا کابل زا هم در ظرف یک شبانه روز تصرف کردن .


طالبان یک حکومت اسلامی را بنیاد کذاشتن اما مجاهیدن طرف شمال تسلیم نه شدن و تا مدت ۵ ساله با طالبان جنگیدن اما مجاهدین در 5 سال جنگ تنها در یک ولسوالی سگر داستن.


که در ولایت تخار احمد شاه مسعود از ایم روط 13 سال قبل توسط 2 جرنالست عربی ترور شد او رهبری مجاهدین به معاون وی محمد قسیم فهیم واگزار شد ک بعد از یک سال توسط حملات هوای و زمینی امریکا طالبان هم سکوت کردن


 



About the author

safatullah-bahier

Safatullah Student

Subscribe 0
160