مطبوعات اندونیزیا

Posted on at


 


این کشور دارای 150 میلیون  جمعیت  و از جمله ی کشورهای آسیایی است که مرکز آن شهر جاکارتا است. اندونیزیا در درازنای تاریخ همیشه مورد تاخت و تاز کشورهایی چون: هالند، جاپان، چین و بعضی همسایه های خورد هم جوار آن بوده است.


در شمال این کشور  مالیزیا و مالیا در جنوب آسترالیا و بعضی جزیره ها در غرب هند و در شرق آن تعداد زیادی از جزیره های کوچک و بزرگ وجود دارد.


طوری که گفتیم نشریه های اندونیزیا مثل سایر کشورهای جهان که تحت استعمار بود، مزه ی استعمار را چشیده است؛ البته نخستین نشریه ها به خاطر تامین هدف های تبلیغی در اندونیزیا به خصوص در جاکارتا توزیع میشد. در واقع مطبوعات واقعی اندونیزیا بعد از اوج گیری نهضت های آزادی بخش ملی در سال 1908 شکل گرفت. یکی از این نشریه های ملی گرا عوض نشریه ی هالندی از طرف مردم به نام " دیلی پیورتا " در 1910 توزیع شد.


ژورنالیستان طی سال های زیادی زندگی دشوار داشتند؛ حتا تعدادی از روزنامه های به اثر دهشت، ضعف اقتصاد و تجاوز کشورهای استعمارگر از بین رفت؛ چنانچه در سال 1942 جاپان کشور اندونیزیا را اشغال کرد، با آن هم توسط مانع های اساسی که در مقابل پیشرفت مطبوعات اندونیزیا قرار داشت، عبارت بود از: داشتن فرهنگ نامتجانس، سطح پایین اقتصاد، موجودیت بیشتر از 50 گروه قبیلوی در مجموع هشت زبان و تعداد زیاد بی سواد، به همین علت ها دیده می شود که مطبوعات در این کشور دارای تعداد تیراژ کم بوده است. صفحه های روزنامه های آن به طور اوسط 4 – 8 صفحه می رسد.


آزانس مشهور دولتی آن عبارت است از: انتارا که در سال 1937 تاسیس شد؛ هم چنان آژانس هالندی به نام " انیتا "و با شعبه ی اندونیزیایی آن به نام " پرس اندونیزین انیتا " می باشد که روزنامه ها و مجله های کشور را این دو آزانس با خبرهای داخلی و خارجی تامین می کند.


اولین نشریه ی مترقی به نام " سخن آزاد " در جزیره ی جاوا به زبان هالندی ارگان نشراتی سوسیال دیموکرات ها بود. در 1917 قسمتی از صفحه های آن به زبان مالیایی نشر می شد. با پیروزی اتحاد شوروی سابق، نشریه ی مترقی سابق عبارت بود از " آواز خلق، آتش و شعله " .


حزب کمونست در اندونیزیا بعد ار 1925، 38 روزنامه داشت. با روی کار آمدن جنرال سوهارتو روزنامه های مترقی از بین رفت. به طور تقریبی دو میلیون عضو حزب کمونست اندونیزیا از بین رفت. حال در این کشور 132 روزنامه و 141 هفته نامه چاپ می شود. مهمترین روزنامه های این کشور عبارت است از: ........... ، ................، آبادی و تایمز آف اندونیزیا.


پی دومون نیز از جمله ی روزنامه های معتبر اندونیزیایی است که 55 هزار تیراژ اندونیزیا قرار احصاییه ی وزارت مطبوعات آن 132 روزنامه و 141 هفته نامه دارد. در مجموع تیراژ روزنامه ها در حدود 800 هزار می رسد؛ البته اکثر آنها در جاکارتا چاپ می شود. به همین قسم روزنامه ی میدان، باندونگ و جوگ جاکارتا ار روزنامه های متنفذ کشور اندونیزیا به حساب می آید.



About the author

farzadsalehi

Student of Journalism Faculty

Subscribe 0
160