آیا پاییز را به معنای واقعی شناخته اید ؟

Posted on at


آیا پاییز را به معنای واقعی شناخته اید ؟


به نام خدای هستی بخش جهان ،خدایی که خالق آسمان و زمین و چهار فصل سال و خدایی که موجودات روی زمین را آفرید.


چهار فصلی که هر کدام در موعد خویش زیبایی ها و مزایایی دارد ، یکی از این چهار فصل زیبا و دلنشین ،فصل پاییز است .


فصل پاییز آمدنی است                 برگ ها با باد  پاییز پر پر شدنی است


 


پاییز یا خزان ،فصلی زیبا ،با مناظری طلایی و برگ ریزان قشنگ ،فصلی که با آمدنش خبر شروع درس خواندن دوباره ،آماده شدن به امتحانات زمستانی وآغاز زندگی گرم در هوای سرد زمستانی!


وقتی صحبت از پاییز و فصل برگ ریزان می شود نا خدا گاه به یاد میوه های ترش و آبداری چون: پر تغال ,کیوی , انار ،مخصوصا انار قندهاری که در بازار فریمان یافت می شود .البته میوهای شیرینی  چون سیب خزانی و  گلابی و بهی  در وطن عزیزمان نیز موجود است .


هر فصل خوبی ها و ویژه گی های خاص خود را دارا است. ولی این فصل را زیادتر از دیگر فصول سال  دوست دارم .....


چون آب وهوایش  نسبت به تابستان گرم و زمستان سرد بهتر است , موسمی نه خیلی سرد و نه خیلی گرم : معتدل وبارانی  .


شور و اشتیاق مردم به کار کردن بیشتر است  چرا که زمستانی سرد و شاید یخبندانی پر صعب در راه باشد .مکاتب بعد از یک رخصتی کوچک دوباره باز شده و پژوهان مشغول درس خواندن برای امتحانات هستند.


در کشور های هم جوار ما همچو ایران و پاکستان این  موسم , فصل کار و تلاش است و آنها بعد از 3 ماه رخصتی تابستانی دوباره  شروع به کار و فعالیت می کنند و شور و اشتیاق خاصی به این فصل دارند .


شاعران نیز بیشتر در سروده های خویش از خزان  الهام می گیرند و به زیبایی شعر می سرایند .


و طبیعت این موسم می توان به انسانی تشبیه کرد که بعد از سالها جوانی،خزان عمر آن ها فرا رسیده وخرمن جوانی را با امدنش به تاراج خواهد برد.


با توصیف های همه از فصل خزان ،که فصل زیبا و جالبی است  باز هم به یاد قدرت های خدا می افتیم که چه پروردگار با عظمتی است خالق و پیدا کننده شب ئ روز و فصل ها و سال ها. خدایی که هر فصل را با شکوه و جلال و عظمت خاصی خلق کرده ودر هر فصل نعمت هایی را به ما بنده گان ارزانی داشته تا ما با استفاده از آنها پی به بزرگی خدا برده و هر لحظه و هر زمان شکر گذار او باشیم و از اوامر او پیروی کرده و مسلمانی خدا شناس بوده و از نعمت های او به وجه احسن استفاده کنیم .


به امید روزی که تمام بنده گان ایمانی محکم و قوی به خدا داشته و هر ثانیه ،دقیقه  و ساعت شکر گذار نعمات خداوند باشند و زمان  را به بیهودگی  فنا نسازند .


 



About the author

MalakeJalaliSchool

Malake Jalali is located on Godam Street in front of the big Masque of Herat, Afghanistan. It has 3270 Students, 101 teachers and 2 buildings.

Subscribe 0
160