مد و فیشن در افغانستان

Posted on at


 


فیشن یکی از راهای زندگی است که به وسیله آن ما وارد اجتماع و فعالیتهای آن میشویم و همگام با دیگر افراد اطراف خویش بسوی زندگی اجتماعی حرکت میکنیم. افغانستان کشوری است که دستخوش جنگهای داخلی بوده و مردم این کشور فرصت بروز استعداد های خویش را در عرصه فیشن نداشتند. در فرهنگ افغانی متفاوت بودن یعنی پوسیدن لباسهای متفاوت از دیگران و داشتن سبک موی مخصوص از نظر مردم بسیار عجیب میباشد و این مسئله بیشتر برای خانم ها محسوس میباشد.


طی یک دهه اخیر یک تغییر بسیار عمده وارد کشور شده و با خود انقلابی را به جامعه آورده است، مدلهای جدید لباس، مدلهای موی، رنگهای جدید و بسیاری تغییرات دیگر در فیشن آمده است و طرز زندگی امروزه را در افغانستان تغییر داده است. این عصر جدید فیشن تبدیل به یک نیاز شده و مردم برخلاف گذشته کم کم آنرا به یک  واقعیت قبول میکنند. همچنان این موج انقلاب برروی لباسهای سنتی نیز تاثیر گذاشته است. تجاران زن و مرد شروع به ساختن مدلها جدید و وارد کردن لباس مد روز از کشورهای دیگر کردند.


در سال 2006 اولین نمایش لباس در افغانستان برگزار شد و هنوز گهگاهی این نمایش در اوقاتی از پیش تعیین نشده برگزار میشود. برگزاری چنین نمایشهای تاثیر بسیار مثبتی از نشان چهره افغانستان به جهان از خود بجای میگذارد و افغانها و دیگر طراحان بین المللی را برای کار در این عرصه تشویق میکند. در جریان یک دهه گذشته مدل های مختلف لباس از سوی طراحان مشهوری در افغانستان به نمایش گذاشته شده ولی متاسفانه این ها تاثیری زیادی بالای زنان افغان مخصوصا آنهای که فامیلهایشان به حقوق زن احترام قائل نیستند نداشته و و ضعیت برایشان کماکان همانند قبل است. این تعصب فامیل ها است که آنها را از اینکه خود شان باشند باز میدارد.


امروزه گونه های مختلف لباس در مناطق مختلف افعانستان وجود دارد ولی بیشر آنها مدل های تقلیدی از همسایه های افغانستان است. چنانچه مردمان سمت شمال بیشتر از مدلهای ترکی و سنتی استفاده میکنند، مردمان شرق و جنوب مدل های هندی و پاکستانی را ترجیع میدهند و سمت غرب نیز بشتر به مدلهای ترکی و ایرانی اهمیت میدهند.


در اینجا بعضی از تصاویریکه در نمایش لباس که در سالهای 2006 و 2010.گرفته شده است وجود دارد.



نمایش لباس در سال 2006



نمایش لباس در سال 2010




About the author

Elahamahboob

Elaha Mahboob has been working with Afghan Citadel Software Company as a Co-founder and Lead Programmer since 2010. Afghan Citadel is an women-owned IT business company that provides services like software development, networking infrastructure, web designing and IT consulting in Afghanistan. She also worked as a Network Administrator in the…

Subscribe 0
160