وومن انکس, توانمند سازی زنان در افغانستان, آسیای مرکزی و جنوبی, و تجارت بزرگ

Posted on at

This post is also available in:


 


دیروز’ وومن انکس ‘برنامه ای آنلاین را آغاز کرد, برنامه ای که در راستای تشویق و حمایت توانمند سازی زنان در داخل و خارج آسیای مرکزی و جنوبی فعالیت دارد. این برنامه دارای ویدیو ها و مقالاتی است که روی تحصیلات, ورزش, تجارت, و خیلی موضوعات دیگر متمرکز است. سایت وومن انکس (WomensAnnex.com) زنان را در کشورهای درحال توسعه مثل افغانستان, بنگلادیش, بوتان, هند, قرقیزستان, قزاقستان, مالدیو, نیپال, پاکستان, سریلانکا, تاجیکستان, ترکمنستان, و ازبکستان حمایت کرده تا ایشان را از لحاظ مالی مستقل ساخته و به اهداف کارآفرینی شان برساند.


 



 


امروز دوست عزیز من آقای’ جان دیوید لیتون’ (John David Layton) توجه مرا به این خبر جالب معطوف کرد: " در ایالات متحده برای اولین بار در تاریخ خود, لیست ملی حقوق بگیران زن از مردها بیشتر شد. "


با نگاهی اجمالی به دوسال گذشته, جای دارد یک سری از رویدادها را که تاثیر مستقیم در زندگی شخصی و کاری من داشت را برایتان بازگو کنم:


به تاریخ بیستم سپتامبر 2011, خانم ‘زورنیتزا ونکووا’ (Zornitza Venkova), رئیس تلویزیون ناتو(NATO) با من تماس گرفت و برنامه ای از تلویزیون ناتو را برای نشر در شبکه ی فیلم انکس پیشنهاد کرد. چند هفته بعد, من آن کلیپ ویدیوئی ناتو را که روی مضمون " یک زن تاجر در هرات" بود را تماشا کردم. این اولین آشنائی من با خانم رویا محبوب و فعالیتهای وی بود.


 




 


در پانزدهم ژانويه 2012, من مباحثه با خانم رویا محبوب را شروع کردم, او مرا از فرصت های بی نظیر اقتصاد و تحصیلات  افغانستان, آسیای مرکزی و جنوبی مطلع کرد. خانم رویا شخصی است که پیشنهاد افتتاح صنوف مجهز به انترنت را در مکاتب شهر هرات ارائه کرد. درحال حاضر 8 مکتب و 30000 شاگرد متصل به انترنت داریم. و این در حال رشد بوده که تا سال 2014 به 40 مکتب و 160000 شاگرد میرسد.


 



 


بواسطه ی خانم رویا محبوب من همچنان با ایده ی اگزمر یا همان سیستم تحصیلی اگزمر (Examer Educational System) معرفی شدم. با ابراز سپاس از بصیرت خانم الهه محبوب, ما تصمیم پیشبردن نسل سوم این نرم افزارعالی تحصیلی رایگان را گرفتیم.


درین قسمت ویدیوئی از خانم فرشته فروغ و شخص خودم در اختیار شماست که درمورد معرفی نرم افزار اگزمر(Examer Educational Software) است.


 



به تاریخ دوم فوریه 2012 با خانم فرشته فروغ معرفی شدم. حال خانم فرشته شخص رابط فیلم انکس و وومن انکس با آسیای مرکزی و جنوبی است. وی مدیریت تمام مصاحبه های ما که در مورد "رهبران متفکر" است را به عهده داشته و همچنان مقاله نویس یک  هفته نامه به نام " نظر یک افغان در60 دقیقه  سی بی اس (An Afghan Prospective on CBS’s 60 Minutes)" است.


 



در ماه اپریل بود که نویسنده و کارگردان خلاق فیلم انکس, خانم ‘ارن گلفیدان’ (Ms. Eren Gulfidan) مرا به ‘یو اس اید’ (US Aid) معرفی کرد. من شروع به تبادله ی ایمیل با خانم’ کی مک گوان’ (Ms. Kay Mc Gowan) راجع به موضوع سیستم پرداخت وجه از طریق مبایل (Mobile Payment system) و نیز درمورد پوتانسیل اعمال آن در افغانستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی نمودیم.


 


 



 


در نگاهی به دوسال گذشته شاهد مسیری هستم که من, فیلم انکس و همکارانش را به سوی خلق و ایجاد پروژه ی انکشافی افغانی ( Afghan Development Project) رهنمون شد. دیروز مرا بسوی یک پروژه ی بزرگتر بنام ‘ وومن انکس’ (Woman Annex) وا داشت, جائیکه زنان بخاطر ایده های شان تقدیر میشوند, دارای استراتیژی عالی و کیفیت های خلاقانه بوده, توسط ابزار رسانه های اجتماعی پیشرفته قدرت گرفته و نهایتا اینکه توسط درآمدهای حاصل از تبلیغ که در نتیجه ی کار آنلاین و غیر آنلاین آنها است فایننس و مستحق کسب پول میشوند.


در جهانی که اندازه ی فیزیکی و قدرت دارای ارزش نسبی هست, استراتیژی و تفکر دقیق کلید موفقیت است. این یک حقیقت انکار ناپذیر است که زن میتواند از دیگران بهتر باشد. آقایان زیرک احترام, استقلال و توانمندی خانمها را پذیرفته و حمایت میکنند. این برای هر دو جانب مفید بوده و فرصتی عالی جهت ترقی هر دو جنس میباشد.


دقیقا مثل مردها, بیائید در مورد ورزش صحبت کنیم!



چهار ماه پیش خانم رویا محبوب ما را به تیم فوتبال استقلال معرفی کرد. حالا فیلم انکس اسپانسر و حامی رسمی ودر عین حال مالک یک حصه از تیم است. سایت وومن انکس (WomenAnnex.com) رسما مسئولیت پخش آنلاین بازی ها, مصاحبه ها, و ویدیوهای تیم فوتبال استقلال را به عهده دارد. دردنیای فوتبال که عرفا مردها برآن تسلط دارند, تیم فوتبال استقلال دارای جایگاهی خاص است, چراکه تبلیغات آنلان, ارتقاع و استراتیژی رسانه ی اجتماعی این تیم توسط زنان افغان اداره میشود. به این روش, تیم استقلال مضمون خوبی برای بررسی در فوتبال بین المللی است. این تیم از مهارت های ویژه ی زنان متخصص ‘وومن انکس’( که ماهانه بیش از 3 میلیون بازدید کننده دارد)در قسمت انکشاف نرم افزار و رسانه ی اجتماعی مستفید میگردد. تیم استقلال درحال حاضر بیش از 30000 علاقه مند در صفحه ی فیسبوک خود دارد.


 



 


 


این باز میگردد به ‘ جنیفر بورن’ (Jennifer Bourne), متخصص رسانه ی اجتماعی فیلم انکس که در آخرین مقاله ی خود می نویسد: " رسانه ی اجتماعی نقش قابل ملاحظه ای درکمک به زنان برای پیدا کردن اهداف و رسیدن به آن را دارد. در کشورهای توسعه یافته, رسانه ی اجتماعی بیشتر یک شیوه ی تفریحی است که با مردم و اشتراک افکاردر ارتباط است. تکنولوژی+ تحصیلات+ رسانه ی اجتماعی= اهداف و فرصت ها برای زنان."


‘وومن انکس’ رشدو تکامل طبیعی در راستای مدل تجارت ماست.


 



About the author

mahjabinmohammadi

Mahjabin Mohammadee was born in Iran. she studied her high school in Iran. Her family return back to Afghanistan during the fall of taliban 6 years ago. She is studying English in Herat Bastan Institute. Mahjabin has interest to reading novel books and cooking.

Subscribe 0
160