قوای نظامی خارجی ,آموزگاران و صلح بانان افغانستان, مجهز به وسایل آموزشی

Posted on at

This post is also available in:

من در ایتالیا در سال 1968 متولد شدم زمانی که خدمت در ارتش برای مدت 12 ماه اجباری بود. در 19 سالگی به خدمت سربازی رفتم و تنها 4 ماه خدمت کردم. من از خدمت به دلیل صدمه به بازویم که در طول رقابت های جودو اتفاق افتاده بود معاف شدم. در همان سال، من کمربند سیاه جودو را در جام حذفی ایتالیا در یک رقابت فشرده به دست آوردم. خدمت سه ماهه من در ارتش به عنوان یک درس زندگی بود. گاهی اوقات، فکر میکنم من خدمت را طوری که  قانون نظم و دیسیپلین را دوست داشتم کامل نکردم . از طرفی دیگر برای من 8 ماه وقت باقی بود تا بیزنیس خودم را در سن جوانی شروع کنم و این باعث شد تا یک کمپانی را در شهر لس آنجلس آمریکا در سن 21 سالگی در سال 1990 باز کنم.



یک سال پیش با مارین جاناتان واین کیپر ملاقات نمودم و با همکاری او  36 مصاحبه با 18 تفنگدار دریایی انجام دادم.  بحث ما راجع به تجربه هایی که در افغانستان بدست اورده بودند و آنچه باعث موفقیتشان در زندگی شده بود بود. بیشتر آنها در مورد اینکه چطور بچه های افغان دنبال نوشت افزار مانند پنسل, کتاب, نوت پد و غیره بودند حرف میزدند. این باعث شد تا با همکاری رویا محبوب مکاتب افغانستان را به کلاسهای اینترنتی، ساخت نرم افزارهای تحصیلی، ایجاد برنامه های اجتماعی در رسانه ها و توسعه آنها در دیگر کشورهای در حال توسعه در آسیای مرکزی و جنوبی بپردازم. نقش خدمت در نظام بعنوان آموزش دهنده من را تشویق میکرد.این کار مرا به یاد زمانی که مصروف خدمت در ارتش بودم انداخت ، در دو ماه آخر از خدمتم من در فلورنس بودم و بعنوان یک رهنما برای افسران درجه بالا، دیپلوماتهای که از شهر (گهواره رنسانس ) دیدن میکردند کار میکردم.



من بارها گفتم که چگونه فرصت و قدرت مسئولیت پذیری را در زندگی بوجود می آورد. بدنیا آمدن در فلورنس؛ گهواره رنسانس, فرصت خوبی برای من بود؛ اما مسئولیت اینکه معنای رنسانس را با کسانی که به فلورنس آمده نمیتوانند و یا آنقدر به تحصیلات دسترسی ندارند تا از همچین رویداد مهمی در تاریخ بشری باخبر؛ شوند شیر کنم.


یک ماه قبل تماس با کاپتین ادوارد زیلیم  مولف کتاب ضرب المثلها افغانی را شروع کردم؛ او یک استاد زبان انگلیسی در تایلند بود و هم اکنون در پست مهمی در اردوی ایالت متحده با تجربه کار بعنوان مشاور در کاخ ریاست جمهموری آقای کرزی کار میکرد. او براحتی به زبان دری تکلم مینمود اما به یاد داشته باشید کاپتین زیلیم یک افغان و یا فارسی زبان نبود. او یک مثال کاملی از یک فرد نظامی و یک آموزگار است. او بعنوان سرمشقی برای میلیونها بچه ای که مشتاق یادگیری و میلیونها نظامی که در صدد برقرای نظم و آرامش و آوردن آینده ای روشن برای دنیا میباشند است.



این وقتی است که اردو را با کتابهای هوشمند ، نرم افزارهای آموزشی و تکنولوژی مجهز کنیم. این وقتی است که از هوشیاری , استراتژی و علم به عنوان سلاحی متعارف و آخرین راه حل برای جنگ با دشمن استفاده کنیم. خانواده من بطور مستقیم در جنگ جهانی دوم دخیل بودند و چیزی که آینده آنها را تغییر داد؛ قانون گروههای متحدی بود که صلح را در فلورنس و دیگر نقاط ایتالیا و اروپا برقرار نموده بودند. وقتی که صلح برقرار شد؛ یک تجربه تاریخی و تحصیلی برای هر فرد کشور که با برقرای فضای صلح آمیز که منجر به اتحاد اروپا و پایان سالها کشمکش بود


 


بخاطر همین است که زیلیم یک اموزگار و مربی برتر است؛ و شاید بهترین مثالی از نبوغ  برای من در دهه گذشته باشد. با کمک رویا محبوب و فرشته فروغ توانستیم کلاسهای اینترنتی بسازیم که با آن 30000 دانش آموز را به دنیا مجازی وصل کنیم؛ با پلانی بزرگتر برای تجهیز 160000 دانش آموز در هرات , افغانستان. با همکاری و تلاش زیلیم؛ محبوب, فروغ و تکنولوژی فیلم انکس؛ ما میتوانیم خیلی چیزها را تغییر دهیم. من در حال گفتگو با نمایندگان اردوی ایتالیا و آمریکا هستم با امیدواری اینکه محتوا و ابزار تحصیلی بعنوان بخشی از تجهیزات همرای هر عسکری که در پروسه صلح در کشورهای مختلف مانند افغانستان دخیل است باشد. 




About the author

ruhollah-mehraban

hi, My name is Ruhollah, I am graduated from Language department of Kabul University, I am doing translation,web logging, I like to write and create ..

Subscribe 0
160