مشکلات تحصیلی زنان در افغانستان

Posted on at


 


تحصیلات یکی از ارکان مهمی زنده گی هر بشر بشمار میرود . و در زنده گی  هر انسان  نقش های گوناگونی را ایفآ میکند اما در جامعه  افغانی زنان با مشکلات تحصیلی زیادی   مواجه هستند .


از قبیل مخالفت  والدین  و نگرانی  به دلیل  حملاتی  انتحاری ب مکاتب به ویژه  دخترنه  از مهم ترین علل محرومیت  از تحصیل در افغانستان وبده است  و از سوی  دیگه طالبان  مکاتب دخترانه  را به آتش میکشند  و بر شاگردان دختر اسیدپاشی  میکند. به ویژه در ولایت قندهار و تخار .



بر اساس آمار های موجود 60 درصد بیسوادان را در  افغانستان  زنان  تشکیل میدهند  این در حالی است که در سال گذشته 24 درصد کودکان واجد شرایت  آموزش  از رفتن  به مکاتب بی بهره ماندن  که بیشتر آنها  را دختران  تشکیل  میدهند .


زیرا در فرهنگ افغانی زن فقط می تواند  یک مادر  باشند ویک همسر  که آن  عده  زنان تحصیل باز مانده اند و تمام عمر خود را  با بی سوادی سپری کردن  مادر


بزرگان  مان و حتی مادران  مارا تشکیل میدهند .


 



اما امروز  زنان  افغان با این موانع  میجنگند و تقریبآ موافق هم  بوده اند واکنون  ما در جامعه خود زنان موفق زیادی را داریم  که از آن جمله میتوان  رویا محبوب را نام برد او با حمایت  از دختران  برای  تحصیل و رشد بریشان شررایط درس خواندن را در یک فضآیی مناسب و پیشرفته تر  نسبت به سال های گذشته فراهم کرده است تا دختران افغان بتوانند با دنیای غیر از دنیای افغانی که دختران در آن از سواد و تحصیلات بهتر بی بهره مانده اند  مطلعه شوند و بتوانند از این شرایط مناسب  بهترین ستفاده را کنند.



 


از دیدگاه من  بسیار پرتلاش و مشتاق پیشرفت هستن  چون آنان بعد از محدویت های  طولانی توانستن قسمتی از جامعه


را به سوی انکشاف و ترقی سوق دهد .


 



About the author

nahidbikaraan

Nahid Bikaraan is an adolescent Afghan girl who recently has found a new working place in Kabul. She is a typical afghan girl who is graduated from high school and was seeking to show her talent. She hates to stay home as most of afghan girls have to do, and…

Subscribe 0
160