فلم نامه, اثری از جف چیبا استیرنز- برنامه فلم اگزمر

Posted on at

This post is also available in:

خوشحالم به حیث یک کانادایی که از منابع تمویل زیاد هنری  دولتی و غیر دولتی برخورداریم. اما برای بهره مند شدن از این سرمایه ها, فلمسازها باید بدانند چگونه درخواست نامه مختصر و مفیدی را بنویسند که بخودی خوداندیشه شانرا نمایندگی کند. فلم نامه یکی از مهم ترین جنبه های فلم سازی بویژه در فلم ها مستند و انیمیشن است.  مطمئنا شرح تصویری و متن در یک فلم بسیار مهم است و اما فلم نامه نخستین گام در جهت اندیشه ساخت یک فلم است. فلم نامه و شرح فنی فلم فلمسازها را حتا پیش از بیان تصویری و متن یک داستان برای بیان دیدگاه شان کمک میکند. طوریکه یک فلم مستند دارای متن و شرح تصویری نیست بنا فلم نامه بهترین روش برای معرفی طرح پیشنهادی و تشریح دیدگاه فلم ساز است.

در سال 2001 زمانیکه نخستین فلم انیمیشن خود را در حال ساخت بودم, نخستین فلم نامه ام را  بنام وحشت کودکستان نوشتم. از آنزمان تا حالا بیست فلم نامه موفق و غیر موفق را در کارنامه خود دارم. نخستین فلم نامه من برای یک فلم آموزشی بود و خودم تمویلش کردم. تا آن زمان باید بسیار روی چیزیکه به استادها, همصنفی ها و از همه مهمتر برای خود ارائه میکردم با دقت فکر میکردم. پیش از ترتیب شرح تصویری فلم چها تا پنج پیش نویس وهر یکی را بر اساس نقدهای سازنده ای که از همصنفی های خود دریافت میکردم مینوشتم.

از آنجاییکه انیمیشن بسیار پیچیده و وقت گیر است, به دیدگاه من فلم نامه بهترین راه بیان تصور هنری, داستان و شیوه هنری میباشد. همچنین روش خوبی برای به تصویر کشیدن فنهای انیمیشن, دیدگاه ها و تاثیرگذاری پشت صحنه فلم می باشد. باید بپذیرم که بعد از سومین پیش نویس فلم فراغت خود و تقریبا ماندن دو ماه در مرحله پیش تولید از تمام برنامه دست کشیدم و برنامه ای تازه را شروع کردم. خوشبختانه پیروزیهای بهتری را بدست آوردم و هفت ماه بعد فلم را به پایان رساندم.

از آنزمان تا حالا چندین فلم نامه را برای چندین برنامه مانند انیمیشن های کوچک,فلم های مستند, مجموعه های مستند , انیمیشن و غیره نوشتم. تمام این فلم نامه ها در راستای گرفتن کمک هزینه ساخت از منتشر کننده ها, انجمن های هنری, پخش کننده ها, سرمایه گذارها و غیره بوده است. معمولا فلم نامه های بلند و دارای جزئیات را در درخواست نامه های کمک هزینه تولید مینوسم اما یک و یا دو ورق خلاصه آنرا به منتشر کننده میدهم. چون منتشرکننده ها صد ها درخواست برنامه دارند بنا باید فلم نامه شما در غالب یک برگه بصورت مختصر و مفید باشد تا فرصت خواندن آن وجود داشته باشد. بعد از اینکه مختصر نویسی فلم نامه تمام شد, برای طراح برای اضافه کردن عکس و بقیه موضوع های گرافیکی فرستاده میشود. در پایین یک مجموعه مستند که چند سال پیش تولیدش کردم وجود دارد( متاسفم از اینکه باید متن را به دلایل شخصی سانسور کنم  اما شما میتوانید از طرح اولیه اش برداشت کنید).

در یک درخواست نامه معمولا کوشش میکنم که با خلاصه برای طرح خود شروع کنم. اساسا خلاصه شرحیست که برای شکل ساخته شده فلم نوشته میشود. معمولا اینکه فلم در چی موردیست را بیان بیان میکند. در فلم نامه شما دیدگاه کلی فلم را به کسی که هزینه اش را متقبل میشود میفروشید. بنابراین مهم است که واضع, فشرده و به جاه باشد. از تکرار جلوگیری کنید و دیدگاه های خود را ساده بیان کنید زیرا در هنگام تولید دیدگاه های شما یک اندازه ای دچار تغیر و تحول خواهد شد.

در فلم نامه نویسی همیشه به پاسخ این پرسشها توجه دارم: فلم راجعب چی است؟ فلم به سازنده اش چی اهمیت دارد؟ چگونه فلم را خواهی ساخت؟ کی در ساخت فلم شما را یاری خواهد رساند؟ ( کارگردان, گروه تولید, آهنگ ساز, صدا بردار). شما به حیث یک فلمساز میخواهید که کسی را متقاعد به سرمایه گذاری در فلم خود کنید. حتا پیش از اینکه فلم را بنویسید, این پرسش مهم را از خود بپرسید که چرا باید این فلم را ساخت؟ به این شکل فلم نامه را با شوق خواهی نوشت.

در زمان نوشتن یک درخواست نامه باید به این موضوع ها توجه کرد.

ساختار/ نوع ( مستند, مجموعه کارتونی 11*12 دقیقه, انیمیشن کوتاه, داستانی وغیره.) و انتخاب بینندگان( اطفال 8-12, جوانان 15-18, بزرگسالان 25-35, کهن سال 65-80, تمام سن ها و غیره.)

شعار(Logline)

خلاصه

فلم نامه

بودجه ( شامل تمام منابع تمویل)

زندگی نامه سازندگان کلیدی ( کارگردان, تولید کننده, صدا بردار, سراینده...)

شعار یک جمله ایست که تمام فلم را بشکل خلاصه در خود دارد. با استفاده از آن به سادگی میتوان فهمید که فلم در چی مورد است و به سادگی موضوع های مربوطه در فلم را بیان میکند.بطور خلاصه شعار فلم کوتاه انیمیشن آخری من بنام برگه های چسبی زرد رنگ “Yellow Sticky Notes” در پایین آورده شده است.

"برای نخستین بار در تاریخ کانادا,15 فلم ساز مشهور و دارای جایزه مستقل باهم یکجا شده اند تا یک فلم مشترک انیمیشن با استفاده از برگه های چسبی زرد رنگ 4*6, یک قلم سیاه و اندیشه در مورد انیمیشن بسازند."

در خلاصه مهم است که شعار در یک و یا دو بخش  (Paragraph)نخست باشد و اما در مورد فلم نامه میتواند در هر جای از بخش سه تا هفت قرار گیرد.به اندازه فلم بستگی دارد که کوتاه باشد و یا بزرگ و همچنین به جزئیات که در فلمنامه وارد میکنید مربوط است. یک فلم بلند جزئیات زیادی را در بر دارد اما میتوان با استفاده از هنر فلم نامه نویسی آنرا کوتاه و مختصر دربرگیرنده معلومات بسیار زیادی نوشت.

همچنین این را باید به خاطر داشت که بعضی تمویل کننده ها در بعضی موارد خواست های ویژه ای دارند و یا اینکه معلومات مشخصی را تقاضا میکنند. همیشه پیش از درخواست شرایط و مقررات را بخوانید. من در هیت داوری برای اعطای کمک هزینه  چند فلم حضور داشتم, زمانیکه فهرست فلم های قبول شده را میخوانید,بعضی چیزها خوش آیند شما نیست, به همین خاطر همیشه پیش از خلاصه سازی درخواست نامه خود را به کسی بسپاریم که تصحیح خوانی اش کند. این روش قدیمی است که نکات اساسی را در خود دارد.فلم نامه های تکراری و زمانگیر سبب عصبانیت شما میگردد و از تمویل باز میماند. در ضمن به شما توصیه میکنم که اگر زمانی فرصتی برای داوری فلم نامه ها برای تمویل به شما دست داد از آن استفاده کنید, از درخواست نامه های دیگران چیزهای زیادی را خواهید آموخت و شما را بسیار زیاد در در فلم نامه نویسی و درخواست نامه نویسی کمک میکند. بعد از خواندن درخواست نامه های دیگر فلم نامه نویسان به کارایی و عدم کارایی شان پی خواهید برد.

 

کسانیکه درخواست نامه و یا فلم نامه شما را تصحیح خوانی میکنند در مورد هر گونه اشکال که در آن وجود دارد از آنها بخواهید که به شما مشخص کنند. اگر از کار شما کدام اشتباه را گوش زد میکنند, نباید موضوع را شخصی گرفت, بلکه این را باید یک فرصت برای اصلاح فرض کرد. باید با علاقه وافر به سراغ یک فلم نامه رفت. نخستین بخش فلم نامه خود را بسیار جذاب بسازید تا خواننده آنرا جذب کند. بخاطر داشته باشید که جزئیات شخصی خود را در پایین درخواست نامه بنویسید تا در صورت ضرورت بتوان با شما تماس گرفت. بیاد داشته باشید که من تعداد زیاد فلم نامه موفق داشتم و رمز دیدگاه های خوب داشتن, دیدگاهای زیاد داشتن است. زیاد بنویس, زیاد بخوان, و به هر کاریکه انجام میدهید باور داشته باشید. موفق باشید و نوشته ای خوبی داشته باشید.

لطفا بلاگ های تازه من  در مورد فلمسازی را بررسی کنید و دیدگاهای خود را در مورد صحنه ارئه شده فلم کوتاه انمیشن برگه های چسبی  زرد بنویسید.

تشکر



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160