نقش معارف در اقتصاد افغانستان

Posted on at


تجربه جوامع بشری نشان داده است که هر قدر ملت ها آگاه و مجهز به تعلیم وتربیه باشند بیشتر برای غنامندی ملی واقتصادی زحمت به خرج می دهند وهر روز به غنامندی مادی ومعنوی کشور خود میافزایند و موفقانه تر به پیش می روند.


همچنان ایجاد تغییردراذهان عامه نیاز به آگاهی،تعلیم وتعلم دارد.ودرست پیش بردن نظام معارف هم کاریست مشکل ومستلزم عقل وتدبیر فراوان. به هرحال در کشور رنجدیدۀ ما افغانستان که تجربۀ بیش ازسه دهه جنگ وبردباری راتحمل نموده،تغییراتی ناخواسته در افکارمردم به وجود آورده مثل:از دست دادن حمایت مردم در راستای تعلیم وتعلم دختران که به درد یک کشور رو به انکشاف نمی خورد و اگر کاربه همین طریق پیش برود نسل های آینده دچار مشکلاتی بیش از حال خواهند بود.


اگر ما اقتصاد را زیر بنای یک جامعه قبول کنیم،زیر بنای جامعه هیچگاه بدون روبـنا«که در صدر آن ارزش های فرهنگی قرار دارد» نمیـتواند زنـده بماند. یعنی هیچگاه نمی توان اقتصاد را جدا از فرهنگ مملکت مطالعه کرد.


 ترویـج این  مفاهـیم را باید از نـو نـهالان ما در مکـاتـب آغـاز گــــردد و تـــعلیم و تـــــربیه از چشمـــۀ ذلال ارزش هــــای فرهنگی ســیراب گردد  تا بتوانیم اقتصاد کشور خود را تقویت بخشیم.



About the author

MarjanOsmany

Marjan Osmany was born in Herat, Afghanistan. she is studying in 12th class. Interested to internet and education.

Subscribe 0
160