مشارکت زنان در افغانستان

Posted on at


امروز در افغانستان زنان به بسیاری از نهاد ها شرکت میکنند. مشارکت زنان در روند سیاسی افغانستان از دیر باز بدین سو آغاز یافته است.


زنان در دوره سلطنت امان الله خان وارد فعالیت های سیاسی گردیده اند و تعداد زیادی از آنها به شورای ملی راه یافتند هم اکنون زنان میتوانند که در فعالیت های سیاسی کشور نقش قابل ملاحظه پیدا نمایند و هم چنان در این کشور زنان نقش فعال داشته و در تمام زمینه ها حضور دارند و وزرا وکلا از میان زنان در روند سیاسی کشور ایفای نقش میکنند.


امروز زنان افغانستان در برگزاری کنفرانس ها، کارگاهای مشورتی، بحث های سیاسی اجتماعی، راه انداختن تظاهرات مسالمت آمیز و راه پیمائی ها و تجلیل از روزهای مهم چون روز جهانی مادر، روز زن و نظارت از عمل کرد های دولت سهم باریزی را ایفا نمودند.


هم اکنون زنان افغانستان در اعمار و بازسازی جامعه سیاسی، مدنی، نظام حقوقی و قضایی کشور با رعایت مسئولیت ها و ارزش های دینی شان فعالانه مشارکت دارند و خواهان آن هستند که در مراحل مختلف برنامه ریزی و تصمیم گیری های استراتیژیک و بزرگ ملی حضور فعال داشته داشته باشند؛ زیرا حضور زنان در جامعه و افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی او یک ضرورت مسلم است و حضور و آزادی اندیشه وی مطابق به قانون نشان دهنده رشد جوامع و عقلانیت آن است.



About the author

BasiraAyoubi

She is Basira Ayoubi a twelfth class student in Bagh Nazargha High School, Herat City, Afghanistan. English is her favorite language, and she is a fan of Football and Twitter Website.

Subscribe 0
160