مورچه ها در بامیان

Posted on at


اجرای موسیقی اعتراضی برای هزاران تن در بامیان



 


مورچه ها، نخستین گروه موسیقی راک در افغانستان در جشنواره موسیقی "همدلی" که به روز 5 شنبه 15 آگست 2013 در بامیان برگذار شد، دو ترانه ی اعتراضی اجرا کردند و فرید رستگار و خلیل یوسفی را همراهی نمودند.



 


من در فقدان شکیب مصدق(آوازخوان گروه) مجبور هستم هم گیتار بنوازم و هم بخوانم. جایگاه خوبی نیست. اما شباهت زیادی به وضعیت موجود افغانستان دارد که "هیچکی در آن سرجای خود نیست" این برنامه توسط دفتر یوناما تمویل شده بود. اما هیچ دستمزدی برای ما پرداخته نشد(سایر هنرمندان را نمی دانم) و همچون همیشه، مورچه ها رضاکارانه موسیقی اجرا کردند.


مورچه ها دوترانه اعتراضی اجرا کردند. نخست ترانه ی "هی ما" که محتوای مبارزه طلبانه علیه وضعیت دارد و سپس و به عنوان پاسخ به جمعی از ملاهای بامیان که خواستار توقف این جشنواره شده بودند، ترانه ی "چنگ و عود" را اجرا کردند که بر روی غزلی از حافظ ساخته شده است.


ترانه ها هوشمندانه و حساب شده انتخاب شده بودند.



 


نکته ی جالب در مورد این جشنواره این بود که برخلاف تصوری که تمویل کننده انتظارآن را داشت( که باید تصویری آرام و خوشایند از وضعیت جوانان  ارایه می گردید) تصویری به شدت تکان دهنده از وضعیت جوانان نشان داده شد. محتوای اعتراضی ترانه های مورچه ها و سپس اجرای ترانه های توسط سایر هنرمندان با همین محتوا، کاملن روحیه ی عمومی جشنواره را تغییر داد.



جشنواره با اشتراک بیش از 8 هزار نفر  و در میان هلهله وشور تمام شد ومورچه ها درس های فراوانی از آن گرفتند . 


 



About the author

MasoudHasanzada

اززنده گی نامه های فرمال و سر راست متنفرم. به همین دلیل چنین می نویسم: مسعود حسن زاده ای که حالا و اینجا می بینید در کابل زنده گی می کند،شاعر و منتقد ادبی ست و رهبر نخستین گروه راک و بلوز افغانستان(مورچه ها) ست. روزگارش از راه روزنامه نگاری…

Subscribe 0
160