حوض چهارسوق

Posted on at


این حوض که از نقطه نظر عمق - پخته کاری - پوشش وگنبد - موقعیت و فن معماری یکی از شهکارهای حوض سازی هرات است ودر وسط و مرکز شهر قدیم هرات که به ( چهارسوق ) شهرت دارد موقعیت دارد.
این حوض از قسمت تحتانی به شکل مربع ( چهارضلعی ) وقسمت فوقانی آن به دو حصه تقسیم شده که حصه وسطی به سوی قسمت بیرونی آب تا پوشش به شکل هشت ضلعی که چهار ضلع آن نیمخ مدور و چهار ضلع دیگرآن راست برآمده است و بیش از هشت متر ارتفاع دارد. چندین طاق و طاقچه نما به آم اضافه گردیده و در قسمت شمال حوض یک ایوان بزرگ و مرتفعی بالا کشیده شده که داخل حوض به سمت بازار خوش باز است.
یک ایوانچه کوچکتر در قسمت غرب حوض ساخته شده که به بازار فیزوزآباد ( بازارقندهار)باز است. ایوانچه یا طاق سمت جنوب حوض مشرف به مارکت (تیمچه حاجی موسی) که در قدیم به نام زندان یاد میشد باز میشد.
طاق سمت شرقی حوض که تیمچه سمت شرق به بازار خوش قرار دراد و در گذشته یعنی 60-70سال قبل باز بود و فعلا آن را دکان ساخنه اند که طاق از طرف حوض مسدود و در بین تیمچه باز است و به حیث یک دکان ازآن استفاده میشود

 

.
.  
طبقه سوم حوض چهارسوق عبارت از گنبد یا سقف حوض است که بیش از شش متر ارتفاع داشته به شکل مدور تماما از خشت پخته  و40در40 سانتی با مهارت و ظرافیت خاص پوشیده شده است که هر بیننده را به حیرت میاندازد. مخصوصا بزرگی وسعت پوشش مدور گنبدی حوض که حتی فکر میکنیم امروزیان با وصف آنکه وسایل و آلات تخنیکی وجودارد نتوانند به آن عظمت رفعت و زیبایی و همچنان استحکام چنین گنبدی بسازند که این حوض از جمله شهکارهای هنرمعماری و مهندسی هرات باستان شمرده میشود وقرنها شد پابرجا و استوار مانده است.
در قسمت ساختمان این حوض عقاید مختلفی وجود دارد. بعضی حسن خان شاملو امیرالامرای هرات در وفت سدوزایی را موسس و بانی این حوض میشمارند.عده دیگر به این عقیده اند که قبل از حمله مغول به هرات حوض بزرگ و عمیقی در این حصه ( نقطه ای که جوض است ) وجود داشته که بعدا تیموریان آنرا ترمیم  مجدد نمودند و این جوض بزرگ و وسیع به جای ان ساخته شد

 

.
جوض چهار سوق تا سال 1349ه ذخیره گاه آب آشامیدنی برای اهالی شهر قدیم بود. آب این مخزن از طریق کانال زیر زمینی از سمت شمال شرقی تهیه و تامین میشد حوض مذکور گنجایش 2400متر مکعب آب را دارا میباشد.  

 

 



About the author

amenehakbary

I am Ameneh Akbary i was born in Herat Afghanistan I'm student of Amir Shire Ali high school of eleven class I like wort the studied and work by computer my favorite colur is blue and black the subjects wich I love Mathimatic,Physic,Islamic historic, And now i live in Herat…

Subscribe 0
160