راه جنگجو

Posted on at

This post is also available in:

مرگ از دیدگاه سامورایی (Samurai)بسیار جالب است طوریکه به اساس قانون و باور بوشیدو(Bushido) و یا سیپاکو(Seppuku) این مرگ بصورت بسیار راحت و قابل قبولی به اساس شیوه زندگی سامورایی پذیرفته میشود.  بنا سامورایی ها و زیردستان شان تحت یک سری قوانین اخلاقی و معنوی قرار داشتند تا الگویی باشند برای جامعه. سیپاکو(Seppuku)  در واقع بخش از این قانون است که با مرگ خویش رسوایی را که انجام داده است جبران کند. 

مرگ به این شیوه به این مفهوم است که سامورایی هنوز هم به این قوانین اجتماعی وفادار است. قانون اخلاقی دیگریکه بسیار معمول هم هست بنام بوشیدو (Bushido) می باشد. بوشیدو بحیث راه و روش یک رزمجو میباشد که دربرگیرنده قوانین معنوی است که بیانگر صرفه جویی, حاکمیت بر هنرهای رزمی , وفاداری و افتخار تا زمان مرگ است. این موضوع در فرهنگ ما بسیار معمول است و آزمودنش بسیار جالب است.

بوشیدو اصول قوانین معنوی اند که افراد سامورایی آنها را به جاه آورده و با پشت کار آنها را دنبال میکنند. قوانین بوشیدو(Bushido), قوانین نانوشته اند که بشکل بنیادی با یک فرد سامورایی رشد میکند و همه مکلف اند که به آنها وفادار بمانند. برای من, بوشیدو(Bushido) به اساس مرجعیت مشهور فرهنگی که دارد در شهرت خلاصه میشود, طوریکه افراد سامورایی به حیث جنگجویان ناترس, سختگیر, سختکوش, بی نهایت وفادار و بی تفاوت نسبت به مرگ تجسم میشوند.

طوریکه قوانین سامورایی به اساس فرهنگ رایج  مشهور گشته است, بوشیدو(Bushido) هم به نظر میرشد که برای مشهور شدن خود دلایل زیادی دارد. به دیدگاه من بیان و نوشتار ساده واژه های سامورایی در زبانهای غربی سبب مشهور بودن آن گشته است, مثلا در فلمهای آخرین سامورایی و یا فلم نگهبانان قدرتمند: سامورایی

 

به باور من فرهنگ غالب در مورد دیدگاه بوشیدو(Bushido) و تصور سامورایی که گفته میشود جنگجویان ساده ای در میدان نبرد بوده اند, اغراق کرده است. بر علاوه تعداد از آنها وفادار نبوده اند و از قوانین سامورایی بطور سخت گیرانه ای پیروی نمیکردند, چون گذشته از هر موضوعی آنها هم انسان بوده اند.

در کنار جنبه عملگرایی فرهنگ سامورایی, قوانین بوشیدو بسیار جذاب اند و به اندیشه من ما همه بدون توجه به جنبه فرهنگی  قوانین سامورایی, دیدگاهای مبهم در این مورد داریم. 

 

 

 



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160