آیین سخنرانی بخش اول

Posted on at


از روزی مه انسان به نیروی اعجاب انگیز کلام پی برد، همیشه مایل بود که بتواند در میان جمع به خوبی صحبت کند و با قدرت کلام، دیگران را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما موانع زیادی هم وجود دارد که بعضی ها را صحبت کردن برای دیگران باز میدارد.
بسیار مشاهده شده که اشخاص فعال و پر تلاش به سبب این مه نتوانسته اند حاصل فعالیت های خود را بابیانی رسا و شیوا برای مخاطبان طرح کنند، در کارهای خود موفقیت چندانی نداشته باشد، نمیتواند آنچنان که باید و شاید در عرصه های رقابت، نقد پرسش و پاسخ و گزارشدهی موفق باشد.
سخن گفتن و بیان مطلوب، کاری است که میتوانید به نوعی در نایل آمدن به اهداف و پیشبرد برنامه های شما کمک شایانی کند.
شاید برای تان پیش آمده باشد که سخنی مناسب، تاثیر گذاری و پرجاذبه، عده یی را با نظر و خواسته خود خود موافق و همراه کرده باشید و چه بسا گاهی اتفاق افتاده که به خاطر نداشتن نفوذ کلام و عدم ارتباط مطلوب، نتواسته اید در این کار توفیق چنداداشته باشید.
در هر زبان، گفتار و سخن، موهبتی است که میتواند در عرصه های مختلف زنده گی، کارو حیات فردی، گروهی و اقتصادی شما دیگرگونیهای قابل توجهی ایجاد کند


.
پس برای اینکه بتوانید این موهبت را به گونه شایسته به کار گیرد، در قدم نخست باید ویژه گیهای گفتار و سخن را دانسته و پس از آن بیاموزید که خصوصیت یک سخنرانی کدام است.
ویژه گی های گفتار و سخن:
یک سخنران خوب، وقتی موفق است که سخنانش از ویژه گیهای زیر بر خوردار باشد:
1- تکیه بر منطق و پایه های عملی داشته باشد.
2- از روی احساسات و بغض نباشد.
3- منفعلانه و یا از روی عصبانیت و تعجیل نباشد.
4- منقطع، بریده بریده و نا مفهوم نباشد.
5- به خاطر خوشی این و آن و یا خاطر دشمنی با کسی به زبان نیاید.
6- بیهوده، پراگنده و بی پروا و بی ادبانه نباشد.
7- شفاف، سریح، ساده و بس پیرایه و درعین حال مستحکم، ماندگارو جامع و مانع باشد.
8- بی روح و گنگ نباشد.
خوب این بود معلومات من و تشکر از توجه تان



About the author

roqiaakbary

Roqia Akbary lives in Herat Afghanistan. She is student at Ali Sher Nawaie High School in 11th Class, she was born in jule 1997.She likes football and basketball, her favorite subject is English and Computer and favorite color is blue. She likes writing blogs in Film Annex.

Subscribe 0
160