ساخت مکاتب در افغانستان

Posted on at


آغاز سخن را با حمد و صفات پروردگاری آغاز می کنیم که انسان را با نیکوترین صفات خلق نمود ودرود بر پیامبرش که آموختن علم را از گهواره تا گور فریضۀ دایمی انسان دانسته.


لیسۀ حوض کرباس همنام با قریۀ حوض کرباس، در غرب شهر هرات موقعیت دارد. در کتب جغرافیایی قدیم از نام این محل یادی نشده، اما در زمان تیموریان (قرن8و9) در محلی که این قریه است، عمارتی برای کارمندان دولتی در جوار حوض ساخته بودند، علاوتاً در شمال آن مدرسه و خانقاهی ساخته شده بود، اما در اثر حوادث از بین رفته بود که درین اواخر به روی آن زمین مکتب حوض کرباس ساخته شده است.



اولین دفعه در سال (1341هـ.ش) سی تن از شاگردان دختر تحت تعلیم یک استاد در مکتب حوض کرباس شروع به تعلیم کردند.


در سال (1343هـ.ش) این مکتب به تامیر وسیعی که در کنار سرک هاشمی قرار داشت انتقال یافت اما در سال (1359هـ.ش)با آغاز جنگ های استعمار گرانه در کشور این مکتب مانند سایر مکاتب تعیطیل شد و ساکنین این منطقه به جاهای دیگر رفتند .


در سال (1372هـ.ش) با خاتمۀ جنگ در افغانستان مردم این منطقه دوباره  برگشند و مکتب را دوباره باز سازی کردند،بخاطر کمبود جا شاگردان آن آموزشرا در خیمه آغاز کردند  تا اینکه تا سال (1374هـ.ش) چند تعمیر پخته و اساسی ساخته شد.



سر انجام این مکتب در سال(1383هـ.ش) به لیسه ارتقا یافت. با آن هم این مکتب در سال(1391هـ.ش) که بخش اناث تحت  نام {لیسۀ نسوان حوض کرباس} و بخش ذکور تحت نام {لیسۀ شهید صفی الله افضلی} از هم جدا شد رشد بهتری نمود.


با پیشرفت لابراتوار،تشکیل صنف کامپیوتر،کتابخانه و اساتید لیسانسه،شاگردان این مکتب آموزش را به شکل معیاری فرا گرفتند.


لیسۀ نسوان حوض کرباس با مدیریت خانم   ملیحه ملکزی و با داشتن بیش از 4000 شاگرد در بخش اناث  زمینۀ خوبی را برای پیشرفت علم به وجود آورده است.


 شاگردان این مکتب با تهیه نمودن جریده دیواری در مضامین مختلف،هر ماه ابتکار علمی خود را به دیگران به نمایش می گذارند.


گروه دیگری از شاگردان با آموختن یک دوره کورس 6 ماهه انترنیت،توانسته اند عضو رسانه های اجتماعی باشند و درین زمینه فعالیت کنند.



همچنان این مکتب با برگذاری نمایشگاه مؤقتی از ابتکارات شاگردان، سالانه موقعیت خوبی برای پیشرفت علم و خلاقیت شاگردان است، درین موقع از میان شاگردان شاعر و داستان نویس در بخش ادبیات، شاگردان فعال در زمینه های کیمیا، بیولوژی، فرهنگ وهنر، ریاضی٫ فزیک٫ تاریخ و جغرافیه برای ارائه مطالب انتخاب می شوند. و این کار باعث می شود تا شاگردان از همین آغاز توانایی خود را بشناسند. و برای خود هدف مشخصی داشته باشند وبرای رسیدن به آن تلاش کنند.



About the author

Hozakarbas-Herat

The Houz-e-Karbas High School was founded in 1962 in Afghanistan. The all-girls school has approximately 4000 students, 92 teachers, 5 senior teachers, one education manager, and one administrator. Many classes are taught in tents. Film Annex built the first Internet classroom at the Houz-e-Karbas High School in May, 2012.

Subscribe 0
160