استالف- زیبایی فراموش شده!

Posted on at


استالف روستایی در 45 کیلومتری شمال کابل است. از گردنه خیرخانه که بگذری و راه را به طرف شمالی پی بگیری سمت چپ سرک(جاده) به ابتدای ورودی استالف می رسی که سرک خامه می شود واز دور روستای استالف نزدیک کوه ها خودنمایی می کند.



ورودی روستا همه سربالایی است .مردم این روستا از طریق کشاورزی،باغ داری، دامپروری و فروش صنایع دستی روزگار خود را می گذرانند. باغ داری که زمانی پر رونق را پشت سر گذاشته است بعد از تسلط طالبان که اکثر درختان این منطقه را قطع کرده، امروزه روزگار بدی دارد. صنایع دستی این منطفه پوستین دوری (چرم دوزی)، فرش و گلیم بافی و از همه مشهورتر سفال های استالف یا به زبان محلی کلالی کاری است که امروزه شهرتی جهانی پیدا کرده اند،همه و همه به کمک مردم این روستا آمده تا روزگار خود را بگذرانند.


دیدنی ترین جای این روستا بازار سنتی اش است که در دو طرف سرکی است که از ورودی روستا می گذرد. از یک پل که روی دریای استالف بسته شده ،شروع می شود وبه مسجد روستا ختم .سفال های سبزو سرخ اکثرا و رنگ های دیگر کمتر. از شمعدان ها و کاسه ها تا گیلاس ها و بعضی طرح های تقلیدی که سوغات شرکت در نمایشگاه های خارجی برای کالی کاران استالف است، حتی فانوس ها وچراغ هایی سفالی که در آن روغن می ریختند و فیتیله می گذاراندند و برای روشنایی استفاده می کردند هنوز هم ساخته می شوند که امروزه شاید کاربرد چندانی نداشته باشند جزبرای تزیین. کوزه ها ،سماورها و بشقاب های سفالی با رنگ های متنوع و طبیعی. اما هم ساخت و هم طرح ها و نحوه ارایه آنها به همان صورت سنتی باقی مانده است و اثری از نوآوری درآنها وجود ندارد.


دکان های سفال فروشی به صورت فامیلی(خانوادگی) اداره می شوند ومعمولا همه با هم خویش هستند. کار در روستا مرد وزن و کودک نمی شناسد، همه برای بدست آوردن روزی کار می کنند.



مشتری های دایمی این بازار ساکنان بومی و تعداد کمی هم توریست های داخلی وخارجی هستند. مشتریان بومی گرایش به سمت کارهایی پیدا کرده اند که ساخته چین و پاکستان هست و حتما از نظر قیمتی از سفال های استالفی ازران تر هستند اما توریست ها که خواهان سفال های استالفی هستند تعدادشان زیاد نیست.


 بازاریابی ضعیفی برای سفال های استالف شده است و روستاییان هم چندان از جنگی که در کمین تسخیر بازارهای کوچکشان هست خبر ندارند واگر هم داشته باشند کاری نمی توانند بکنند. همین الان هم قسمتی از بازار استالف را کارهای چینی و پاکستانی تشکیل می دهد.




About the author

MasumaIbrahimi

معصومه ابراهیمی مدیر خانه فرهنگ افغانستان است و در کابل زندگی میکند.

Masuma Ibrahimi is Director of Afghanistan Cultural House. She is living in Kabul.

Subscribe 0
160